رویارویی جنگنده های سوخو-30 و اف-16 در نبرد هوایی هند و پاکستان

© AP Photo / Aijaz Rahiرویارویی جنگنده های سوخو-30 و اف-16 در نبرد هوایی هند و پاکستان
رویارویی جنگنده های سوخو-30 و اف-16 در نبرد هوایی هند و پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پیلوتان پاکستانی از جنگنده های اف-16 امریکایی شان بر جنگندهای هندی ساخت روسیه سوخو-30 شلیک کردند.
عمران خان: پیلوت بازداشت‌شده هندی را آزاد می‌کنیم - اسپوتنیک افغانستان
عمران خان: پیلوت بازداشت‌شده هندی را آزاد می‌کنیم

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه تلویزیونی NDTV ، دو کشور در مجموع 32 هواپیمای خود را به آسمان بلند کردند. از جمله پاکستان  از هشت فروند اف- 16، چهارفروند هواپیمای فرانسوی میراژ- 3 و چهارفروند هواپیمای چینی ـ پاکستانی JF-17 Thunder استفاده کرد. پیلوتان هندی با چهار فروند جنگنده سوخو- 30 ام کا، دو فروند میراژ 2000 و دو فروند میگ- 21 در این نبرد حضور یافتند.

جنگنده های پاکستانی چند بمب لیزری پرتاب کرده و کم مانده بود چند هدف نظامی را در امتداد خط کنترل درکشمیر منهدم کنند.

نبرد هوایی

پس از آن ارتش پاکستان دو هواپیمای جنگی هند را که حریم هوایی این کشور را در منطقه مورد اختلاف کشمیر نقض کرده بودند، سرنگون نمود.

آصف غفور رئیس مرکز خبری ارتش پاکستان در تویترش نوشت:  یکی از هواپیما ها در بخش پاکستانی کشمیر و دیگری در خط کنترل این سرزمین سقوط کرده است که کشمیر را بین هند و پاکستان تقسیم می کند.

به دنبال آن مقام های نیروهای مسلح پاکستان با انتشار عکس و تصاویر ویدیویی ادعا کردند، که پیلوت هندی هواپیمای جنگنده ای را که در کشمیر توسط نیروی هوایی پاکستان هدف قرار گرفت و سقوط کرد، اسیر کرده اند.

همچنین دیروز اعلام شد، ارتش پاکستان نقاط مسکونی واقع در ایالت جامو و کشمیر در شمال هند را گلوله باران کرد و به دنبال آن نظامیان هندی به این حمله پاسخ دادند.

پیوند دو جانبه

پیوندهای دهلی نو و اسلام آباد بطور سنتی تیره است. دو کشور دچار اختلافات سیاسی، تاریخی و ارضی هستند و از جمله در پیوند با موقعیت حقوقی کشمیر اختلاف دارند.

کشمیر منطقه مورد اختلافی است که تقسیم آن بین هند و پاکستان هنوز از لحاظ حقوقی به ثبت نرسیده است.جدایی خواهان در حال مبارزه به خاطر استقلال یا الحاق این سرزمین به پاکستان در آنجا فعال هستند.

دهلی نو مقامات پاکستان را به پشتیبانی از جدایی خواهان مسلح متهم می کند اما اسلام آباد این اتهامات را رد می کند.

بحران کشمیر پس از 14 فیبروری شدت پیدا کرد، که یک شبه نظامی انتحاری خود را در نزدیکی ستون پولیس نظامی هند منجر کرد که در نتیجه آن 45 نفر کشته شدند.

 گروه اسلام گرای موسوم به «جیش محمد» مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

به دنبال آن روز 26 فیبروری هواپیما های نیروی هوایی هند اردوگاه «جیش محمد» در بخش پاکستانی کشمیر را بمباران کردند، که در نتیجه آن شماری از شبه نظامیان و همچنین وسایل نقلیه، جنگ افزارها و مهمات متعلق به آنها منهدم شدند. 

سرنوشت پیلوت

عمران خان، نخست وزیر پاکستان در نشست پارلمان این کشور، با اشاره به اینکه آزادی پیلوت هندی نباید به عنوان ضعف اسلام آباد پنداشته شود، گفت:- "پاکستان خواستار صلح و رفاه است. جنگ هر دو ملت را از بین می‌برد".

نخست وزیر پاکستان گفت: پیلوت اسیر هندی را روز جمعه آزاد خواهد کرد. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала