چاووش اوغلو: هیچ کس حق ندارد ترکیه را از خرید اس-400 منع کند

© AFP 2023 / Cyril Ndegeyaچاووش اوغلو: هیچ کس حق ندارد ترکیه را از خرید اس-400 منع کند
چاووش اوغلو: هیچ کس حق ندارد ترکیه را از خرید اس-400 منع کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر خارجه ترکیه می‌گوید که فشار بر روی انقره در ارتباط با خرید سیستم دفاع هوایی اس-400 روسی نامناسب است و کشورهای سوم نباید در این موضوع دخالت کنند.

به گزارش اسپوتنیک، مولود چاووش‌‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت که فشار بر روی انقره در ارتباط با خرید سیستم دفاع هوایی اس-400 روسی نامناسب است و نباید در تصمیم ترکیه برای خرید آن کشورهای سوم دخالت کنند.

وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد که به ترکیه گفته است چنانچه در خرید سیستم دفاع هوایی از روسیه پیش برود، واشنگتن مجبور خواهد بود در مشارکت با انقره در برنامه جنگنده‌های اف-35 بازنگری کند.

ترکیه پیشنهاد امریکا درباره خرید پاتریوت به جای اس-400 روسیه را رد کرد - اسپوتنیک افغانستان
ترکیه پیشنهاد امریکا درباره خرید پاتریوت به جای اس-400 روسیه را رد کرد

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: «ما سال‌ها اعلام کردیم که خواهان خرید سلاح از متحدان خود هستیم و این موضوع را رسماً به آنان گفتیم. متحدانی که بعضاً از دادن سلاحهای سبک نیز امتناع کردند، پس از خرید اس-400 ناراحت شده اند. اگر ما عضوی از ناتو هستیم و نیاز به همبستگی بیشتر ما هست، پس باید سلاحهای خواسته شده ترکیه را بفروشید. اگر این کار را انجام نمی‌دهید، نباید در تصمیم ترکیه برای خرید سلاح از دیگران و حتی کشور غیرناتو دخالت کنید».

این در حال است که رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در ماه دسمبر سال 2017 پس از دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در سخنانی خبر از امضای قرارداد نهایی خرید سیستم دفاع هوایی اس-400 از روسیه داد.

سیستم دفاع هوایی اس-400 با پوشش راداری گسترده و توان پرتاب همزمان 80 راکت و نابودی اهداف تاکتیکی و بالستیکی از پنج تا 60 کیلومتر فاصله 2 تا 27 کیلومتر ارتفاع، از پیشرفته ترین سیستم های دفاعی در جهان به شمار می‌رود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала