پسر بن لادن میتواند به موضوع چانه زدن های سیاسی بین امریکا و طالبان مبدل گردد

© AP Photo / CIAپسر بن لادن میتواند به موضوع چانه زدن های سیاسی بین امریکا و طالبان مبدل گردد
پسر بن لادن میتواند به موضوع چانه زدن های سیاسی بین امریکا و طالبان مبدل گردد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هیات های «طالبان» و ایالات متحده در مذاکرات در دوحه تضمینات امنیتی به امریکا در صورت خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان مورد بحث قرار میدهند.

جزئیات این مذاکرات دقیقاً هم از طرف طالبان و هم از طرف دیگر، زلمی خلیلزاد نماینده امریکا پنهان میشوند. اساس برای این پیشبینی وجود دارد که در جریان چانه زدن های سیاسی در قطر همچنان سرنوشت حمزه بن لادن — پسر بنیانگذار «القاعده» (سازمان ممنوع در فدراسیون روسیه) نیز مورد بحث قرار دارد که طبق شایعات، در خاک افغانستان به سر می برد.

چند روز قبل در دوحه پایتخت قطر دور نوبتی مذاکرات امریکا-طالبان در باره خروج قطعات ایالات متحده از افغانستان آغاز شد. مذاکرات بصورت اشد محرم جریان دارند — نمایندگان طالبان و زلمی خلیلزاد نمایده ویژه امریکا در تبصره ها برای رسانه ها پیوسته خوشبینی زیادی اظهار میدارند، ولی، در عین حال، جزئیات این جروبحث های دشوار را دقیقاً پنهان میکنند.

نظر به برخی نشانه های غیرمستقیم، در جریان مذاکرات با طالبان اعضای هیات امریکایی حتماً مساله سرنوشت حمزه بن لادن 30 ساله — پسر اسامه بن لادن بنیانگذار «القاعده» و سازمانده اعمال تروریستی 11 سپتمبر سال 2001 را بالا خواهد کرد. در حال حاضر حمزه یکی از دشمنان عمده امریکایان است و میتواند «القاعده» را رهبری کند و ایمان الظواهری را در این مقام تعویض خواهد کرد.

چهره حمزه بن لادن واشنگتن و متحدان آن را طی چندین سال نگران می سازد. بعد از آن که در اوایل اکتوبر سال 2017 شایعات راجع به این که پسر بنیانگذار «القاعده» گویا از افغانستان به سوریه رفته و حتی شعبه گروپ "انصارالفرقان" را رهبری میکند که در بلوچستان ایران قرار دارد، ادارات استخباراتی غرب شکار واقعی او را آغاز کردند.

حمزه بن لادن در فهرست 10 هدف بسیار مهم برای نیروهای ایتلاف بین المللی ضد تروریستی تحت قوماندانی امریکا در شرق نزدیک شامل ساخته شد. در خزان سال 2017 قطعه خاص قوماندانی متحد نیروهای عملیات ویژه ایتلافی مصروف جستجوی حمزه در خاک سوریه بود. در ترکیب این گروپ نیروی خاص کماندوی امریکایی و انگلیسی، از جمله، 40 رزمنده Special Air Service (SAS) دولت شاهی شامل بود. در برابر گروپ نیروی خاص وظیفه اسیرنمودن یا نابودسازی بین لادن-جوان قرار داده شده بود.

ولی حمزه بن لادن را ادارات استخباراتی امریکا و انگلستان در خزان سال 2017 در سوریه پیدا کرده نتوانستند. شاید به خاطر که او در آنجا اصلاً موجود نبود: شایعات راجع به اینکه پسر بنیانگذار «القاعده» رهبری شعبه گروپ "انصارالفرقان" را بر دوش گرفته، تائید نشدند. و در دسمبر سال 2017 حمزه زنده و نامرئی خطابه ویدیویی ایراد کرد که در آن خاندان شاهی عربستان سعودی را مورد انتقاد شدید قرار داد و آن را به خیانت به داعیه فلسطین متهم ساخت.

در تابستان سال 2018 حمزه بن لادن با دختر محمد عطا تروریست مصری ازدواج کرد که یکی از طیارات را هدایت میکرد که بر برج مرکز تجارت جهانی در نیویارک در تاریخ 11 سپتمبر اصابت نمود. آنگاه معلومات منتشر شد که حمزه در خاک افغانستان قرار دارد و محل اقامت او ولایت بدخشان نام برده شده بود. کمتر محتمل به نظر میرسد که پسر بنیانگذار «القاعده» بطور دایمی در یک محل اقامت داشته باشد. بدون شک، اگر حمزه واقعاً هم در افغانستان قرار داشته باشد، پس او نمی تواند دایماً بر کمک و حمایت «طالبان» — متحدان عمده «القاعده» در منطقه اتکا نماید. به عباره دیگر، طالبان باید بسیار خوب بدانند که «شهزاده ولیعهد جهاد» را در کجا بپالند. و این برای او در حال حاضر به خبر بسیار ناخوش آیند مبدل خواهد گشت.

در اوایل مارچ سال 2019، در اوج دور نوبتی مذاکرات هیات های امریکا و طالبان در قطر، نام بن لادن-جوان یکبار دیگر به نوارهای آژانس های خبری بازگشت. عملاً همزمان راجع به دو حادثه معلوم گردید که مستقیماً به حمزه ارتباط داشت. اول اینکه، امریکا آمادگی خود راجع به پرداخت یک میلیون دالر به مثابه انعام در بدل خبر راجع به محل موقعیت پسر بن لادن اعلام داشت و در اطلاعیه وزارت خارجه امریکا حمزه رهبر «القاعده» خوانده شده بود. دوم اینکه، حکومت عربستان سعودی فیصله خود راجع به محروم ساختن حمزه از تابعیت عربستان سعودی تائید کرد.

طبق اعلامیه رسمی شرکت کنندگان پروسه مذاکرات در دوحه، امریکا از طالبان خواستار تضمینات است که از خاک افغانستان تهدید برای امریکا و امریکایان بوجود نخواهد آمد.

در اینجا وضع کاملاً حساس بوجود می آید. از یک طرف، «طالبان» آشکارا جهت گذشت ها آماده اند، تا بر خروج هرچه زودتر نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان دست یابند. از طرف دیگر، تسلیم نمودن حمزه بن لادن به واشنگتن — این بدان معنی است که برای ابد خود را رسوا خواهند کرد و اعتبار خود را در جامعه جهاد از دست خواهند داد.

امروز میتوان گفت که سرنوشت بعدی حمزه بن لادن تا اندازه زیادی شاخص آن می باشد که سطح اعتماد واقعی بین واشنگتن و طالبان را تعیین میکند. اگر در چشم انداز نزدیک زمانی در نوارهای آژانس های خبری خبر راجع به مرگ پسر بنیانگذار «القاعده» در خاک افغانستان یا پاکستان بوجود آید، پس این بدان معنی است که مذاکرات در دوحه به موفقیت پیش خواهند رفت. اگر حمزه بن لادن غیرقابل دستگیری و آسیب ناپذیر باقی بماند، پس این سیگنال راجع به این خواهد بود که پروسه مذاکرات هنوز شرکت کنندگان آن را به شرکای سیاسی مبدل نه ساخته است. و، این بدان معنی است که زمان مصالحه استراتژیک در باره مساله افغانستان هنوز فرا نه رسیده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала