اخراج دیپلمات های امریکایی از ونزوئلا

© AP Photo / John Minchilloاخراج دیپلمات های امریکایی از ونزوئلا
اخراج دیپلمات های امریکایی از ونزوئلا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور ونزوئلا به دیپلمات های امریکا 72 ساعت وقت داد کشورش را ترک کنند.

به گزارش اسپوتنیک، نیکلاس مادورو، که در جمع حامیان خود که در کاراکاس گرد هم آمده بودند گفت که امریکا در تلاش است کودتایی در ونزوئلا به راه بیاندازد.
مادورو، از تصمیم خود برای قطع روابط ونزوئلا با امریکا خبر داد و گفت: دیپلمات های امریکایی 72 ساعت فرصت دارند تا خاک ونزوئلا را ترک کنند.
مادورو، افزود که امریکا با تلاش برای تحمیل یک رئیس‌جمهور غیرقانونی به ونزوئلا اشتباه بزرگی را مرتکب شده است.
رئیس جمهور ونزوئلا به اقدام کشورهایی نظیر چیلی، آرژانتین و برزیل که رهبر مخالفان ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور این کشور به رسمیت شناختن نیز اشاره کرد وگفت: دولت‌های چپ‌گرای این کشورها در دوران جنگ سرد با حمایت امریکا سرنگون شده یا با کودتای نظامی مواجه شدند.
خوان گوایدو، رئیس برکنار شده کنگره ملی ونزوئلا روز چهارشنبه خود را به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور معرفی و سپس سوگند یاد کرد.
دقایقی پس از این اقدام گوایدو، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که گوایدو، را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد.
در تبعیت از امریکا نیز شماری از کشورهای منطقه از جمله پرو، چیلی، کلمبیا، پاراگوئه، برزیل و آرژانتین اعلام کردند رهبر مخالفان ونزوئلا را به عنوان رئیس‌جمهور موقت این کشور به رسمیت می‌شناسند.
دادگاه عالی ونزوئلا روز شنبه به دنبال کودتای نافرجام گروهی از نظامیان ونزوئلا علیه نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری قانونی این کشور، با صدور حکمی خوان گوایدو، رئیس کنگره ملی این کشور را که تحت کنترل مخالفان غربگرای دولت ونزوئلا است عزل کرد. گوایدو، جمعه هفته گذشته همزمان با اقدام مخالفان نیکلاس مادورو، در غیرقانونی خواندن دوره دوم ریاست جمهوری وی، گفته بود حاضر است ریاست جمهوری ونزوئلا را بر عهده بگیرد.

تصمیم امریکا برای تغییر قدرت در کشور دیگر - اسپوتنیک افغانستان
تصمیم امریکا برای تغییر قدرت در دو کشور دیگر

شایان ذکر است که مادورو به تاریخ دهم جنوری به طور رسمی دور دوم ریاست جمهوری خود را آغاز کرد.
وی در ماه می 2018 با کسب حدود 68 درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا به پیروزی رسید.
ونزوئلا در چند ماه گذشته شاهد ناآرامی و تظاهرات مخالفان دولت این کشور است. مخالفان دولت ونزوئلا برای برکناری "نیکلاس مادورو" تلاش می کنند.
واشنگتن نیز با اعمال تحریم و حمایت از مخالفان دولت ونزوئلا تلاش می کند دولت قانونی این کشور را که رویکردی ضد امریکایی دارد سرنگون کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала