اهمیت «ماموریت شاکتی» در چیست؟

© AP Photo / Saurabh Dasاهمیت «ماموریت شاکتی» در چیست؟
اهمیت «ماموریت شاکتی» در چیست؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هند راجع به نابودسازی هدف که در مدار پائین نزدیک به زمین قرار داشت، در جریان آزمایش سلاح ضدماهواره یی اعلام داشته است. این برای کشور و جهان چه معنی دارد. مبصر نظامی نشریه The Hindu این موضوع را بررسی نموده و خاطرنشان می سازد که هند به این ترتیب به چهارمین عضو «کلوپ فضایی» جهانی مبدل گشت.

تاریخ سلاح ضد ماهواره یی به زمان جنگ سرد بر میگردد. جیکوب کوشی (Jacob Koshy) در مقاله منتشره در نشریه The Hindu (هند) می نویسد، در روز چهارشنبه ناریندرا مودی صدراعظم هند اعلام داشت که سیستم ضدراکتی A-SAT که توسط سازمان تحقیقات و طرح های دفاعی تولید شده، قمر مصنوعی را در مدار نزدیک زمین موفقانه از بین برد. از فیض این آزمایش که بنام «ماموریت شاکتی» مسمی شده، هند به چهارمین کشور مبدل گشت که چنین تکنالوژی، همراه با ایالات متحده، روسیه و چین دارد.

سلاح ضد ماهواره یی چیست؟

این سیستم راکتی است که برای حمله بر ماهواره ها در نظر گرفته شده است. تا به حال راجع به امکان سقوط دادن ماهواره از زمین یا هوا فقط ایالات متحده، چین و روسیه اعلام داشته بودند.

طرح های چنین سیستم ها تاریخ طولانی دارد. این طرح را جنگ سرد تشویق میکرد و تمویل مالی آنها گاه افزایش و گاهی هم کاهش می یافت. در دوران جنگ سرد و مسابقه تسلیحاتی در فضا از سلاح ضد ماهواره یی آخرین بار ایالات متحده امریکا استفاده کرده بود. در سال 1985 آنها سفینه P-781 خود را که برای تحقیق تشعشعات آفتاب در نظر گرفته شده بود، نابود ساختند. موضوع سلاح ضدماهواره یی یکبار دیگر بعد از آن اهمیت کسب کرد، وقتیکه در تاریخ 11 جنوری سال 2007 چین آزمایش چنین راکت را انجام داد. حکومت این خبر را رسماً فقط در تاریخ 23 جنوری بعد از اطلاعات چند رسانه امریکایی تائید کرد. ضربه بر ماهواره هواشناسی FY-1C چین وارد آورده شد که در ارتفاع 865 کیلومتر (537 میل) قرار داشت. یک سال بعد امریکا عملیات «سرمای سوزان» — نام مخفف برای رهگیری و نابودسازی ماهواره غیر فعال USA-193 اداره ملی کشف نظامی-فضایی ایالات متحده امریکا — انجام داد.

هند در لحظه کنونی توانایی چه کار دارد؟

اگرچه هنگام «ماموریت شاکتی»، ظاهراً، هدف در فضا نابود ساخته شده، هند مدت ها قبل تکنالوژی های را برای هدف قراردادن راکت ها طراحی میکرد. در سال 2011 راکت تغییریافته «پریتهاوی» مسیر راکت بالیستیکی را با برد 600 کیلومتر تمثیل کرد. در مراحل مختلف راکت «پریتهاوی» را رادارها تعقیب میکرد که در رژیم زمان واقعی معلومات را به مرکز اداره پروازها مخابره میکرد، تا راکت بهبودیافته رهگیر شلیک گردد. راکت رهگیر دارای فعالیت هدفمند بود، تا مستقیماً قبل از انفجار به حد ممکن به هدف نزدیک شود و آن را تخریب نماید.

در سیستم سلاح ضدراکتی چه چیز نو وجود دارد؟

در روز چهارشنبه ناریندرا مودی صدراعظم هند راجع به «عملیات موفقانه شاکتی»اعلام داشت که در نتیجه آن ماهواره هندی از بین برده شد. او این را «دستاورد نادر» نامید که برای کشور دسترسی به کلوپ اختصاصی ابرقدرت های فضایی می گشاید.

ماهواره در فاصله 300 کیلومتر از زمین قرار داشت، اما هیچگونه جزئیات راجع به تعلق آن و اهداف بکاربرد آن وجود ندارند. همچنان این هم روشن نیست که چرا برای آزمایش بطور مشخص آن را برگزیده اند.

هند مدتها قبل مصروف ساختن سلاح ضدماهواره یی بود. V.R.Sarasvat مدیر عمومی سازمان سازمان تحقیقات و طرح های دفاعی در سال 2018 اعلام داشت که کشور «تمام اجزای لازم» در اختیار دارد، تا از سلاح ضدماهواره یی استفاده کند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала