بازی های نظامی بین امریکا و روسیه در محراق توجه تمام جهان قرار دارند

CC BY 2.0 / 7th Army Training Command / Swift Response 15بازی های نظامی بین امریکا و روسیه در محراق توجه تمام جهان قرار دارند
بازی های نظامی بین امریکا و روسیه در محراق توجه تمام جهان قرار دارند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چندی قبل مقدونیه- 30-مین کشور – عضویت ناتو کسب کرد و ساحه نفوذ پیمان را در شرق توسعه بخشید. حالا امریکا شیوه های کمک به اوکراین را طراحی میکند. روسیه در پاسخ به پلان های محاصره استراتیژیک روسیه حضور نظامی خود در کریمیا و مناطق دیگر افزایش میدهد. آیا بازی های نظامی به رویارویی علنی مبدل نخواهند گشت؟

گااو شی و این سینیوی در نشریه «ژینمین ژیباو» (چین) می نویسند که در این اواخر بازی های نظامی امریکا و روسیه در خاک اروپا در حال اوج گرفتن اند و تحت تائثیر مناقشات راجع به لغو قرارداد راکت های برد متوسط و کم تهدید رویارویی نظامی افزایش می یابد. وزارت مالیه امریکا حتی تحریمات بر موسسات اقتصادی و اتباع فدراسیون روسیه اعلام داشته و این کشور را با وضع نمودن محدودیت های نو تهدید کرده است. به عقیده تحلیلگران، «تنطیم نمودن» فشار امریکا بر روسیه و همچنان تضادهای موجود بهبود مناسبات بین دو کشور را دشوار می سازد.   

تقویت محاصره نظامی نیروهای روسیه

در تاریخ 29 مارچ وزارت دفاع روسیه اعلام داشت که دو کشتی جنگی بحریه بحیره سیاه سه کشتی ناتو را تعقیب میکردند و این سازمان را به افزایش حضور نظامی در آبهای بحیره سیاه متهم ساخت. در همان روز در سواحل کریمیا طیارات بی پیلوت استراتیژیک نیروهای هوایی امریکا «گلوبال هوک» عملیات کشف انجام میدادند.

طبق گزارش سایت نظامی «فوکوس نیوز» امریکا، در تاریخ 28 مارچ طیارات بمبارد، حامل راکت ها با سرگلوله های هستوی پروازهای تمرینی در نزدیک جزیره نمای سکندنیویا انجام دادند. در نزدیکی، در ساحل بحیره ناروی پایگاه نظامی روسیه قرار دارد. این پرواز به بزرگترین تمرین تعلیمی مبدل گشت که امریکا در این منطقه بعد از ختم جنگ سرد انجام داده است. کرتیس سکاپاروتی قوماندان قوماندانی اروپایی نیروهای مسلح امریکا در مجلس سنا در جلسه کمیسیون نظامی گفت که اروپا با بحریه نیرومند و عصری شده روسیه مواجه میگردد و حفظ برتری در چنین شرایط فقط به حساب تحکیم امنیت روی آب و زیرآبی ممکن میگردد.

امسال ناتو 70 ساله گردید. چندی قبل مقدونیه در این سازمان شامل گردید و ساحه نفوذ پیمان را در شرق توسعه بخشید. در عین حال امریکا راجع به اعزام بیش از 1500 سرباز امریکایی به پولند اعلام میدارد. این به اولین استقرار اوپراتیفی افراد پیاده بحری در خاک اروپا بعد از ختم جنگ سرد مبدل گشت.

حالا امریکا شیوه های کمک به اوکراین را طراحی میکند. اخیراً مایک پومپییو وزیر خارجه امریکا در کانگرس اعلام داشت که در شورای ناتو در واشنگتن در تاریخ 3 اپریل مساله کمک به اوکراین مورد بحث قرار خواهد گرفت. بحث پیرامون چنین موضوعات در شورای وزیران ناتو باوجود نارضایتی بزرگ روسیه ساحه استراتیژیک آن را تنگتر می سازد.

CC BY-SA 2.0 / Gage Skidmore / Mike Pompeoبازی های نظامی بین امریکا و روسیه در محراق توجه تمام جهان قرار دارند
بازی های نظامی بین امریکا و روسیه در محراق توجه تمام جهان قرار دارند  - اسپوتنیک افغانستان
بازی های نظامی بین امریکا و روسیه در محراق توجه تمام جهان قرار دارند

بازی های نظامی بین امریکا و روسیه نسبت وضع موجود در وینزویلا تشدید گردیده اند. طبق خبرهای رسانه های امریکایی، ترامپ، در پاسخ به اعزام متخصصین نظامی روسیه مطابق موافقت نامه راجع به همکاری در عرصه نظامی، اعلام داشت که روسیه باید این کشور امریکای جنوبی را ترک کند و با بررسی نمودن تمام وسایل برای دستیابی بر این هدف تهدید کرد.

تقویت حضور نظامی در نزدیک سرحدات مقدم

روسیه، با قرارگرفتن تحت فشار از جانب امریکا، تسلیم نشد. روسیه در پاسخ به پلان ها در رابطه به محاصره استراتیژیک روسیه حضور نظامی خود در کریمیا و مناطق دیگر افزایش میدهد.

روسیه در کریمیا طیارات بمبارد استراتیژیک عصری شده Tu-22M3 جابجا نموده که به آسانی میتوانند سیستم های دفاع ضدراکتی اروپایی را هدف قرار دهند و شعاع فعالیت آنها تمام منطقه اروپایی را می پوشاند. قبلاً در کریمیا طیارات Su-27 و MiG-29 و مجتمع های دفاع هوایی S-400 جابجا گردیده بودند.

اخیراً سرگی شایگو وزیر دفاع روسیه اعلام داشت که عمله طیارات MiG-31 با راکت های مافوق سرعت صوت «کینژل» بیش از 380 گزمه هوایی بالای بحیره سیاه و کسپیین انجام داده و آزمایشات را در شرایط پیچیده جوی موفقانه انجام دادند.

© Sputnik / Iliya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر بازی های نظامی بین امریکا و روسیه در محراق توجه تمام جهان قرار دارند
بازی های نظامی بین امریکا و روسیه در محراق توجه تمام جهان قرار دارند  - اسپوتنیک افغانستان
بازی های نظامی بین امریکا و روسیه در محراق توجه تمام جهان قرار دارند

در دورنمای کوتاه مدت مناسبات بین دو کشور تغییر نخواهند کرد

ویلیام بیرنس رئیس فوند کارنیگی به خاطر صلح بین المللی و معاون اسبق وزارت خارجه امریکا در کتاب نو خود نوشته که مناسبات معاصر بین امریکا و روسیه، نسبت به هروقت دیگر از لحظه ختم جنگ سرد، به مراتب پیچیده تر می باشند. به عقیده بیرنس، امریکا حل مناسبات با روسیه را به مثابه «بازی طولانی شده» تلقی میکند که میتواند در دامنه نسبتاً باریک امکانات گسترش یابد و مدت زمان طولانی بطور هموار جریان نخواهند یافت.

به عقیده تحلیلگران، امریکا از تفاهم کافی در باره مسایل امنیتی برخوردار نیست. طرفین مواضع «رقبای مطلق» در سوریه، در شرق نزدیک و اروپا و حتی در قطب شمال اتخاذ نموده اند. تضادهای ساختاری در باره مسایل امنیتی در این مناطق به سادگی حل نخواهند شد. تضادهای امریکا و روسیه در جریان مدت زمان طولانی بدون تغییر باقی خواهند ماند، امریکا واردآوردن فشار بر روسیه در عرصه های نظامی، سیاسی، سیاست خارجی و اقتصادی ادامه خواهد داد. و باوجود وضع در حال تغییر، دول هستوی جهت توازان تلاش خواهند ورزید و به کدام طرف اجازه خارج شدن از کنترول نخواهد داد و از تشدید اوضاع که بتواند به «جنگ داغ» منجر گردد، جلوگیری خواهند کرد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала