در معامله قرن ظاهرا حرفی از کشور فلسطین مطرح نیست

© AP Photo / Pablo Martinez Monsivaisدر "معامله قرن" ظاهرا حرفی ازکشور فلسطین مطرح نیست
در معامله قرن ظاهرا حرفی ازکشور فلسطین مطرح نیست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
انتظار می‌رود "معامله قرن" کاخ سفید برای خاورمیانه اواخر بهار یا اوایل تابستان رونمایی شود اما با طرح تشکیل کشور مستقل فلسطین که فرضیه مقدم تلاش‌های صلح بوده است، فاصله خواهد داشت.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه واشنگتن پست در مقاله‌ای نوشت: پیشنهاد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا برای "معامله قرن" با هدف حل و فصل اختلافات عرب-اسرائیل وعده بهبود عملی در زندگی فلسطینیان را می‌دهد، اما در واقعیت در آن صحبتی در خصوص ایجاد یک کشور جداگانه و کاملاً مستقل فلسطینی مطرح نشده است.
انتظار می‌رود کاخ سفید پس از گذشت بیش از دو سال تلاش جرد کوشنر، مشاور و داماد ترامپ، بسته صلح خود را که مدت‌هاست در شرف آماده شدن است، اواخر بهار یا اوایل تابستان رونمایی کند. مقام‌ها جزئیات این طرح را محرمانه نگاه داشته‌اند اما اظهارات کوشنر و سایر مقام‌های امریکایی نشان می‌دهد این طرح با تشکیل کشور فلسطین که فرضیه مقدم تلاش‌های صلح بوده فاصله دارد. 

لاوروف: معامله قرن امریکا برای فلسطینی‌ها قابل قبول نیست - اسپوتنیک افغانستان
لاوروف: "معامله قرن" امریکا برای فلسطینی‌ها قابل قبول نیست

مقام‌های عربی مطلع از رایزنی‌های کوشنر می‌گویند، او هیچ جزئیاتی ارائه نکرده است اما این طرح احتمالاً فرصت‌های اقتصادی برای فلسطینیان ایجاد کرده و کنترل اسرائیل بر اراضی مورد مناقشه را تضمین می‌کند.
به گفته کوشنر این طرح چهار محور دارد؛ آزادی، احترام، امنیت و فرصت. کوشنر ماه فبروری در مصاحبه با اسکای نیوز عربی گفت: می‌خواهیم مردم آزادی فرصت، آزادی مذهبی و آزادی عبادت، بدون توجه به دینشان داشته باشند.
بسیاری از تحلیلگران شانس موفقیت کوشنر را اندک ارزیابی می‌کنند چرا که چندین دهه تلاش‌های تحت حمایت امریکا ناکام مانده است. ترامپ از زمان روی کار آمدن تا به اکنون شماری اقدامات به نفع اسرائیل انجام داده است و همین رویکردهای او را در میان اروپایی‌ها و برخی از رهبران عربی نامحبوب کرده است.
افرادی که با تیم کوشنر صحبت کرده‌اند، می‌گویند کوشنر و دیگر مقامات ایالات متحده ایجاد صلح و توسعه اقتصادی را با به رسمیت شناخته شدن اسرائیل از سوی کشورهای عربی و پذیرش نسخه‌ای از وضعیت کنونی در مورد "خودمختاری" فلسطین و مخالفت با "حق حاکمیت" آنها مرتبط کرده‌اند.
یک مقام ارشد کاخ سفید جمعه گفت: معتقدیم این طرح منصفانه، واقع‌بینانه و اجرا شدنی است و مردم را برای زندگی بهتر توانمند می‌کند. ما به تلاش‌های گذشته و ایده‌های مطرح شده از جانب دو طرف و شرکای منطقه‌ای نگاهی انداخته‌ایم و به این نتیجه رسیدیم که این تلاش‌ها کارآمد نبوده است. بنابراین، ما رویکردی غیر متعارف بر پایه عدم لاپوشانی واقعیت و بیان حقایق در پیش گرفته‌ایم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала