درخواست فلسطین از دادگاه کیفری لاهه در رابطه به تهدیدات امریکا

© AFP 2023 / Robin Utrechtخواست فلسطین از دادگاه کیفری در رابطه به تهدیدات امریکا
خواست فلسطین از دادگاه کیفری در رابطه به تهدیدات امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تشکیلات خودگردان فلسطین مخالفت خود را با تهدیدات امریکا علیه دیوان کیفری بین‌الملل ابراز داشته و آن را نوعی "قلدری سیاسی" دانست.

به گزارش اسپوتنیک، رياض المالکی، وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین از دیوان کیفری بین‌المللی خواست با تسریع در رسیدگی به پرونده‌های فلسطین و اتخاذ اقداماتی قانونی علیه اسرائیل، به موضع‌گیری‌ امریکا پاسخ دهد.
این مقام فلسطینی در صحبت با رسانه ها ابراز داشت که، حمله دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا به دیوان کیفری بین‌المللی و تهدید کردن این دادگاه به دادن پاسخی فوری و جدی در صورت اتخاذ هرگونه اقدامی علیه امریکا یا اسرائیل و یا دیگر هم‌پیمانان واشنگتن، به منزله "قلدری سیاسی" بوده و نشان می‌دهد ترامپ می‌خواهد قوانین بین‌المللی را با تصمیمات و قوانین خاص امریکا جایگزین کند.  

لاوروف: روسیه برای مراجعه به دادگاه بین المللی آمادگی دارد - اسپوتنیک افغانستان
لاوروف: روسیه برای مراجعه به دادگاه بین المللی آمادگی دارد

وی گفت این سیاست به معنای تحریکی آشکار و روشن و دخالت در کار دیوان کیفری بین‌المللی و به ویژه پرونده فلسطین است که در آن تشکیلات خودگردان با شکایت از اسرائیل به دلیل نقض حقوق فلسطینی‌ها، اجرای یک تحقیق بین‌المللی در این زمینه را خواستار شد.
رئیس جمهوری امریکا هفته گذشته،درخصوص تحقیقات درباره واشنگتن یا اسرائیل به دادگاه کیفری بین‌المللی هشدار داده و تهدید کرد، هرگونه تلاش از سوی این دادگاه برای هدف قرار دادن امریکا یا اسرائیل یا هم‌پیمانان آن پاسخ تندی به دنبال خواهد داشت.
وی همچنین از رای این دادگاه مبنی بر مخالفت با درخواست انجام تحقیقات درباره جنایت‌های نیروهایامریکایی در افغانستان استقبال کرد و با وجودی که دادگاه کیفری بین‌المللی را غیرقانونی می‌داند، رای مذکور آن را یک "پیروزی بین‌المللی بزرگ" عنوان کرد.
وزیر امور خارجه فلسطین، سکوت جامعه جهانی در برابر این مساله را محکوم کرده و گفت: این سکوت هیچ توجیهی ندارد و به منزله موافقت با توقف اجرای قوانین بین‌المللی است.
این مسؤول تشکیلات خودگردان فلسطین از دیوان کیفری بین‌المللی خواست با تسریع در رسیدگی به پرونده‌های فلسطین و اتخاذ اقداماتی قانونی علیه اسرائیل، به موضع‌گیری‌ ترامپ پاسخ دهد.
یادآوری می کنیم که فاتو بنسودا، قاضی دادگاه کیفری لاهه در نوامبر 2017 اعلام کرده بود، از قضات این دادگاه درخواست خواهد کرد اجازه دهند تحقیقات پیرامون جنایت‌های جنگی احتمالی در افغانستان به خصوص از سوی ارتش آمریکا آغاز شود.
مایک پامپئو، وزیر خارجهامریکا در ماه مارچ تهدید کرد: واشنگتن به کارمندان این دادگاه؛ کسانی که درباره چنین ادعاهایی علیه نیروهای آمریکا یا هم‌پیمانان آن تحقیق می‌کنند، روادید صادر نخواهد کرد.
دادگاه کیفری بین‌المللی یک هیئت مستقل از سازمان ملل بوده و امریکا جزو کشورهایی است که اساسنامه آن را امضا نکرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала