آیا انسان برای کیهان مناسب است یا خیر؟

© AFP 2023 / Kirill Kudryavtsevآیا انسان برای کیهان مناسب است یا خیر؟
آیا انسان برای کیهان مناسب است یا خیر؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جیسون پونتین (JASON PONTIN) در نشریه Wired (امریکا) می نویسد، فشار داخل جمجمه را در فضا چگونه میتوان معلوم کرد؟ ابتدا باید نمونه خون، لعاب دهن و ادرار اخذ گردد و بعداً تحقیق ماورای صوتی رگهای قلب، گردن، سر و چشمان صورت گیرد و دستگاه سکان را بر نقاط سیاه گذاشت که در روی بدن شما قبل از پرواز از زمین گذاشته شده اند.

بعداً شما به دستگاه روسی «چیبوس» داخل میشوید. این شلوار جامد ساخته شده از رابر با سطح نواری است که کمربند آن غیرقابل نفوذ می باشد. در آنجا فشار منفی ایجاد میشود که جاذبه زمینی را تمثیل میکند که به قسمت تحتانی بدن خون، ترشحات غدوات لعابی، آب در حجرات و همچنان مایعات مغزی و لنفاوی  را از مغز سر جذب میکند.

در فضا مایعات از بدن خارج نمی شوند و از همینرو فضانوردان سرخ رنگ و پندیده معلوم میشوند. آنها از جریان خون و صدا در گوش ها شکایت میکنند. عواقب جدی تر نیز وجود دارند: 40% فضانوردان ساکن در ایستگاه بین المللی فضایی از امراض مختلف چشم، از جمله، از التهاب دیسک عصب دید، از پهن شدن کره چشم و از چین ها در قشر رگهای چشم رنج می برند. در ناسا عقیده دارند که فشار داخل جمجمه توضیح ممکن مرض به اصطلاح نیرواکولیاری می باشد که در پروازهای فضایی بوجود می آید. در آنجا تست اندازه گیری مقدار مایعات را سنجیده که به سر و چشمان فضانورد سرایزر میشوند.

پوشیدن «چیبوس» نامناسب  و ناخوش آیند است. یک فضانورد روسی حتی زمان بیهوش شد، وقتیکه نبص قلب او کاهش یافت. رفقای او فکر کردند که او دچار سکته قلبی شده است. کسی که دستگاه «چیبوس» را تنظیم میکند، فشار را بیش از حد کاهش داده بود و همکار او احساس میکرد که از بدن او «روده ها را به شکل بسیار ناخوش آیند می کشند».

اگر همه چیز بصورت نورمال انجام شوند، پس شما چند ساعت در «چیبوس» قدم می زنید و چند تصویر تحقیق مافوق صدا را بدست می آورید و فشار خون را تعیین میکنید. مقدار مایع داخل گوش را توسطه آله جابجا شده در گوش تعیین میکنید و کره چشم را توسط لیزر سکان مینمائید.

تجربه با «دوران مایعات» را ستاره شناس امریکایی سکوت کیلی که در ایستگاه بین المللی فضایی از 27 مارچ سال 2015 تا 1 مارچ سال 2016 کار میکرد، انجام داده است. این طولانی ترین پرواز فضایی ستاره شناس امریکایی بود. مارک برادر دوگانه او که او نیز فضانورد می باشد، در این وقت بصورت موازی در زمین تجارب انجام میداد.

تا به حال مجموعاً 500 نفر به فضا سفر نموده و برخی تغییرات در بدن آنها طی یک ماه یا طی شش ماه کاملاً قابل فهم می باشند. مایعات به سر فضانورد جریان پیدا میکند و قسمت چپ قلب او بزرگتر میشود. اگر فضانورد به شدت تمرین نکند او کتله عضلات و استخوان ها را از دست میدهد.

حکومت امریکا اعلام داشته که امریکایان به مهتاب تا سال 2024 بر میگردند. بعداً تسخیر مریخ، در سال ،2033 صورت خواهد گرفت، وقتیکه مریخ بطور اعظمی به زمین نزدیکتر میشود.

اما برای مارک و سکوت سهم علمی در حل پرابلم اقامت طولانی در فضا به زمان گذشته تعلق گرفته است. سکوت کیلی از ناسا رفته و با آشنای قدیمی خود ازدواج کرده است. مارک خود را برای مجلس سنا نامزد می سازد.

سکوت ضمن پاسخ به این پرسش که آیا خود را طوری دیگر احساس میکند یا نه، گفت:« نمی توانم بگویم که کدام احساس مانند اثر مستقیماً از پرواز وجود دارد. من تغییرات در دید دارم. تشعشعات بر DNK من تائثیر کرده. من این را احساس نمی کنم، اما میدانم که این وجود دارد. این مرا بسیار زیاد ناراحت نمی سازد. البته، بعد از 20 سال این را احساس خواهم کرد، در این مورد تردید وجود ندارد».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала