سفیر روسیه در کابل: "افغانستان به روسیه نیاز دارد"

© Photo / Embassy of the Russian Federation in the Islamic Republic of Afghanistanسفیر روسیه در کابل:"افغانستان به روسیه نیاز دارد"
سفیر روسیه در کابل:افغانستان به روسیه نیاز دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در تاریخ 25 اپریل در مسکو ملاقات نمایندگان روسیه، امریکا و چین در باره افغانستان برگزار میگردد. در مذاکرات حل اوضاع در جمهوری اسلامی در زمینه عملیات تهاجمی بهاری طالبان بر مواضع نیروهای حکومتی مورد بحث قرار میگیرد.

الکساندر مانتیسکی سفیر روسیه در کابل در مصاحبه اختصاصی با RT معلومات داد که دیالوگ بین الافغانی چگونه پیش میرود. به گفته او، صحبت کردن راجع به پیشرفت قابل ملاحظه هنوز قبل از وقت است. دیپلومات اظهار داشت که طی 18 سال حضور قطعات ایالات متحده در کشور امریکایان به عادی ساختن اوضاع قادر نشده اند. مانتیسکی خاطرنشان ساخت که در افغانستان مواضع گروه «دولت اسلامی» (سازمان ممنوع در فدراسیون روسیه — تبصره مدیریت مسوول) تحکیم میگردند و مساعی مبارزه با تولید تریاک نتائیج قابل ملاحظه به بار نمی آورد.

"اوضاع بطور پایدار بی ثبات است»

- الکساندر ویکنتییوچ، حالا اوضاع امنیتی در افغانستان را بطور خلص چگونه میتوان مشخص ساخت؟

— فقط چند روز قبل تحریک طالبان راجع به آغاز عملیات نوبتی بهاری-تابستانی، امسال — بنام «الفتح» اعلام داشت. به تعقیب این در مناطق مختلف کشور اپوزیسیون مسلح فعالیت های شان را بر ضد نیروهای ملی امنیتی افغانستان فعال ساخت.

اردو و پولیس در برابر فشار مخالفان مقاومت میکنند، اما در چنین وضع صبت راجع به عادی شدن اوضاع در کشور پیچیده است. اوضاع مانند گذشته بطور پایدار بی ثبات است.

— پیشنهاد راجع به دیالوگ بین حکومت افغانستان و تحریک طالبان از مدتها قبل مورد بحث قرار دارد، اما حل صلح آمیز در افغانستان صورت نمی گیرد، مانند گذشته خون میریزد. حالا برای عادی شدن اوضاع در کشور کدام اقدامات اتخاذ میگردند؟

— ما می بینیم که در ماه های اخیر مساعی در باره پیشرفت پروسه صلح در افغانستان بطور محسوس فعالتر شده اند. تا به حال پنج دور مذاکرات بین هیات امریکا، تحت رهبری زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در باره افغانستان و دفتر تحریک طالبان در دوحه برگزار شده اند. در حال حاضر، طوریکه به ما معلوم است، بیشترین پیشرفت فقط در باره نقطه اول از جمله چهار مورد اساسی مورد بحث — امتناع طالبان از پشتیبانی از سازمان های تروریستی در اراضی تحت کنترول شان — حاصل گردیده است.

مساله راجع به خروج قطعات امریکا و ناتو از افغانستان — در مرحله بحث فعال قرار دارد. وضع راجع به موارد سوم و چهارم — مذاکرات حکومت افغانستان و تحریک طالبان و همچنان اعلام آتش بس بین جناح های متخاصم — پیچیده تر است. طالبان مانند گذشته به مثابه پیش شرط راجع به مذاکرات با حکومت کابل خروج کامل نیروهای خارجی پیشکش میکنند.

- ممکن، افغانها به آسانی بدون میانجی ها به توافق برسند؟ آیا ملاقات آینده هیات حکومتی و طالبان در دوحه و لویه جرگه در کابل میتوانند اوضاع را تغییر دهند؟

— بلی، دیالوگ بین خود افغانها میتواند به پروسه صلح تحرک بخشد. ملاقات اول سیاستمداران افغان که امروز بر سر قدرت اند و طالبان تحت نام سمبولیک «دیالوگ بین الافغانی» در مسکو در فبروری سال روان صورت گرفت. ممکن در روزهای آینده نزدیک دومین نشست این فرمات، این بار با ترکیب هیات به نمایندگی از حکومت در کابل، صورت خواهد گرفت. اما ترکیب این هیات باعث اعتراض طالبان گردیده است.

به این ترتیب، پیشگویی راجع به پیشرفت ممکن در پروسه صلح در افغانستان هنوز قبل از وقت است.

- نیروهای خارجی چگونه به عقد توافقات بین جناح های متخاصم در افغانستان مساعدت کرده میتوانند؟ چه چیز در نوبه اول در ملاقات نمایندگان روسیه، امریکا و چین در باره افغانستاندر تاریخ 25 اپریل در مسکو مورد بحث قرار خواهد گرفت؟

— مساعی اساسی بازیگران خارجی بین المللی بر مساعدت به جناح های درگیر در منازعه در جمهوری اسلامی افغانستان و یافتن راه حل های متقابلاً قابل قبول و جلب آنها به مذاکرات صادقانه راجع به شرایط آشتی ملی متمرکز خواهند بود. آنچه که به ملاقات مجوزه در باره افغانستان که در تاریخ 25 اپریل سال 2019 تعین شده، مربوط میگردد، پس اجندای آن روشن است. روسیه، امریکا و چین، مانند دول دیگر ذینفع، باید نسبت به حال مساله افغانستان برخورد همانگ در پیش گیرند.

- عبدالله  عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان اخیراً اعلام داشته که به روسیه امیدوار است که، به گفته او، میتواند از نفوذ خود برای پیشبرد پروسه مذاکرات بین مقامات رسمی کابل و نمایندگان تحریک طالبان استفاده نماید. آیا امیدهای او برحق اند؟

— روسیه به برقراری صلح در جمهوری اسلامی افغانستان علامند می باشد. حوادث در افغانستان بر دول همجوار، از جمله بر کشورهای آسیای مرکزی تائثیر مینمایند که شرکای نزدیک ما می باشند. کشور ما برخورد خود نسبت به افغانستان تغییر نمی دهد: این کشور باید مستقل، از نظر اقتصادی شگوفان و صلح آمیز باشد.

- آیا موجودیت داعش در افغانستان ما را تهدید میکند؟

— تمرکز اساسی افراد مسلح این گروه تروریستی در شرق و شمال افغانستان، در مناطق مرزی با کشورهای آسیای مرکزی، مشاهده میشود. از همینرو، بدون تردید، داعش تهدید جدی برای امنیت فدراسیون روسیه و کشورهای آسای مرکزی به بار می آورد.

- مناسبات اقتصادی روسیه و افغانستان حالا در چه سطح قرار دارند؟

— با تاسف، در لحظه کنونی ما کاهش حجم تجارت متقابل و همچنان کاهش فعالیت های تجاری کمپنی های روسی در جهت افغانی مشاهده میکنیم. به این ترتیب، در سال 2018 دوران کالا به مقایسه سال 2017 به اندازه 1،41% کاهش یافت و 7،122 میلیون دالر تشکیل داده است. در عین حال صادرات روسیه به اندازه 2،42% کاهش یافته و مبلغ 7،118 میلیون دالر تشکیل داده است و واردات از افغانستان به اندازه 9،37% — تا 4 میلیون دالر افزایش یافته است.

- الکساندر ویکنتییوچ، اگر در مناسبات متقابل همه چیز چنان ناراحت کننده است و بر اوضاع نیروهای خارجی غیردوست ما قوییاً تائثیر مینمایند، پس آیا افغانستان امروز به روسیه نیاز دارد یا خیر؟

— افغانستان همسایه ما بود و باقی مانده، اگرچه با جدایی توسط چند سرحد. حالا در این کشور، منجمله در ولایات شمالی، عملیات جنگی ادامه دارند که بر اوضاع امنیتی در دول همجوار تائثیر کرده میتواند. از همینرو ما به افغانستان نیاز داریم و روسیه برای آن ضروری می باشد.

ما به افغانستان با ثبات، آرام و شگوفان و عاری از تروریزم و مواد مخدره نهایت علاقمند می باشیم. ما به نفع فدراسیون روسیه و شرکای آسیای مرکزی خود مساعدت به برقراری صلح و ثبات در این کشور ادامه میدهیم.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала