ایران دو کودک مجرم را اعدام کرد

© Photo / HR / HRایران دو کودک مجرم را اعدام کرد
ایران دو کودک مجرم را اعدام کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دیده‌بان حقوق بشر امروز گفت اعدام دو کودک در جنوب ایران یک نقض جدی تعهدات حقوق بشری ایران است.

به گزارش اسپوتنیک، در 25 اپریل سال جاری مقامات زندان عادل آباد شیراز در استان فارس مهدی سهرابی‌فر و خویشاوندش امین صداقت را اعدام کردند.

منبعی که نخواست اسمش فاش شود به دیده‌بان حقوق بشر گفت مقامات در ماه می یا جون 2017 سهرابی‌فر و صداقت را دستگیر کردند که در آن زمان 15 ساله بودند. هر دو کودک در یک مرکز نگهداری نوجوانان بازداشت شدند تا یک روز قبل از اعدام که مقامات آنها را به زندان عادل‌آباد منتقل کردند.

کشور ها با بیشترین تعداد اعدام ها نامبرده شدند - اسپوتنیک افغانستان
ایران در زمینه اعدام ها در جهان در جایگاه دوم قرار دارد

مایکل پیج، معاون بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر گفت «هیچ توجیهی برای اعدام کودکان وجود ندارد».

حقوق بین‌الملل صراحتاً استفاده از مجازات اعدام را در تمامی موادی که متهم در زمان ارتکاب جرم زیر 18 سال سن داشته‌است ممنوع می‌کند.

منبعی که با دیده‌بان حقوق بشر صحبت کرد گفت که که دیوان عالی ایران یک بار حکم این کودکان را نقض کرده بود اما دادگاه شیراز دوباره آن را برگرداند.

در سال‌های اخیر، مقامات قضایی ایران اغلب پیش از اعدام صبر می‌کردند تا کودک محکوم به اعدام به ۱۸ سال برسد، و ادعا میکردند که آنها دیگر کودک نیستند. اسنادی که دیده‌بان حقوق بشر بررسی کرده است نشان می‌دهند که سهرابی‌فر دارای معلولیت ذهنی بوده است و در مدرسه‌ی مخصوص کودکان دارای معلولیت ثبت نام شده بوده است.

قانون جزایی ایران، بعد از اصلاحیه‌ی 2013, اعدام کودکان برای گروه‌های مشخصی از جرم‌ها، از جمله جرایم مرتبط با مواد مخدر، ممنوع می کند.

از سال 2012 دیده‌بان حقوق بشر از دولت ایران خواسته است تا قانون جزایی‌اش را اصلاح کند و طبق حقوق بین‌الملل ممنوعیتی کامل بر مجازات اعدام کودکمجرمان اعمال کند.

پیج گفت «تا زمانی که ایران مجازات اعدام را ممنوع کند، قضات ایرانی باید از اختیارات قانونی کنونی‌شان استفاده کنند و کشته شدن کودکان توسط حکومت را متوقف کنند».

ایران یکی از تنها پنج کشوری است که از 2013 کسانی را اعدام کرده است که در زمان ارتکاب جرم کودک بوده‌اند. دیگر کشورها، پاکستان، عربستان سعودی، سودان جنوبی، و یمن بوده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала