منابع: در نشست قطر پیشرفت های جدی حاصل شده

© Photoофис талибов катар
офис талибов катар - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شورای عالی صلح نیز می‌گوید که ششمین دور گفت‌وگوها میان طالبان و امریکاییان در مسیر درستی در حرکت هستند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های کابل، منابع آگاه از این گفت‌وگوها می‌گویند که در نشست دیروز، دیدگاه‌های طالبان و امریکاییان برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان نزدیک تر شده‌اند و این دور از گفت‌وگوها میان دو طرف از بن بست بیرون شده است.
هر چند چند روز نخست ششمین دور گفت‌وگوها میان نماینده‌گان امریکا و طالبان در دوحه با کنایه‌ها آغاز شدند، اما برخی از منابع آگاه از این گفت‌وگوها، در کابل و دوحه می‌گویند که در چهارمین روز این نشست پس از دیدار زلمی خلیل زاد با ملاعبدالغنی برادر، نشست میان دو طرف به مسیر اصلی گفت‌وگوها برگشته است.  

دیدار خلیلزاد با ملا برادر در قطر - اسپوتنیک افغانستان
دیدار خلیلزاد با ملا برادر در قطر

منابع نزدیک به طالبان می‌گویند، احتمال زیاد می‌رود که سرانجام، دو طرف روی زمان بندی خروج نظامیان امریکایی از افغانستان بین شش ماه تا یک سال به توافق نهایی دست یابند.
بر اساس گفته‌های این منابع، توافق روی خروج نیروها و تضمین ضد هراس افگنی، راه را برای مذاکره روی آتش بس و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باز خواهد کرد.
مولوی قلم‌الدین رییس امربالمعروف ، رژیم طالبان به آریانا نیوز گفته است: "ما خوشبین هستیم که امروز شاید توافق شود در یک سال و شش ماه مسئله روی همین است طالبان شش ماه و امریکایی ها یک سال می خواهد."
در همین حال، گزارش شده است که به دلیل پیشرفت‌ها و دستیبابی دو طرف به یک توافق نهایی، احتمالاً مذاکرات در ماه رمضان نیز ادامه یابد.
از سویی هم، حاجی دین محمد، معاون شورای عالی صلح، می‌گوید در دور ششم گفت‌وگوهای قطر تا روی آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی تفاهم نشود، هیچ‌گونه توافق‌نامه صلح بین امریکا و طالبان امضاء نخواهد شد.
یکی از بحث‌های فعلی مذاکرات دوحه چگونه‌گی تضمین اجرایی شدن زمان‌بندی خروج نیروهای خارجی از افغانستان گفته می‌شود که به گفته منابع طالبان، این گروه می خواهد سازمان ملل توافق این گروه را با امریکا تضمین کند.
اما پیش از این، زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان گفته است که خروج نیروهای خارجی از افغانستان، تضمین برای جلوگیری از فعالیت‌های هراس افگنانه، گفت‌وگوها میان افغانان و آتش بس را مسایل به هم وابسته گفته است و تاکید کرده است تا هنگامی که در باره تمامی این مسایل توافق نشود، هیچ چیزی نهایی نخواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала