نشست قطر تعطیل شد

© Photoофис талибов катар
офис талибов катар - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مذاکرات صلح میان طالبان و هیأت امریکایی در دوحه قطر بعد از چهار روز گفت‌وگو، امروز (دوشنبه) به خاطر آغاز ماه مبارک رمضان تعطیل شد و قرار است روز سه‌شنبه از سر گرفته شود.

به گزارش اسپوتنیک، دور ششم این مذاکرات صلح قطر که روز چهارشنبه گذشته آغاز شد و قرار بود امروز پایان یابد ولی هر دو طرف به نتیجه ملموسی نرسیدند و قرار شد صحبت‌ها ادامه یابد. یک منبع نزدیک به رسانه ها گفت، در روز یک‌شنبه، چهارمین روز مذاکرات، بحث‌ها خوب بود و پیشرفت خوبی صورت گرفت.
زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان این دور مذاکرات را با تاکید جدی بر موضوع آتش‌بس آغاز کرد ولی اظهارات روز اولش که از طالبان خواست سلاح به زمین بگذارند واکنش تند طالبان را در پی داشت؛ تا حدی که دو روز اول مذاکرات بیشتر با واکنش‌ها سپری شد. 

 ملا برادر، رئیس دفتر قطر این گروه روز شنبه با خلیل‌زاد دیدار و گفت‌وگو کرد و به قول این منبع، تنشی که هفته گذشته در دو روز اول گفت‌وگوها بین دو طرف ایجاد شده بود، رفع شد.
گفته می شود که مریکایی‌ها و طالبان روز شنبه و یک‌شنبه، روزهای سوم و چهارم گفت‌وگوها بیش از 10 ساعت مشغول چانه‌زنی بودند.
خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، تضمین این که خاک افغانستان علیه دیگران استعمال نشود، برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی و کاهش خشونت‌ها چهار موضوعی بود که به شکل جدی‌تر در دور ششم از سوی آمریکایی‌ها روی میز مذاکره مطرح شد.
خلیل‌زاد بدون ارائه جزئیات این بار با طالبان روی طرح کاهش خشونت‌ها بحث می‌کند؛ طرحی که به باور او بالاخره راه را برای یک آتش‌بس سراسری هموار خواهد کرد.
در ظاهر موضوعات مورد اختلاف بین طرفین تعیین جدول زمانی خروج نیروهای امریکایی و خارجی از افغانستان و برقراری آتش بس است که هر دو طرف با وجود شش دور از مذاکرات در چند ماه اخیر هنوز هم ملاحظات جدی خود را دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала