توضیحات عراقچی در رابطه به اظهاراتش در مورد مهاجران افغان

© AFP 2023 / Atta Kenareعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران
عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه بحث اخراج و یا بازگرداندن مهاجران افغانستان در میان نیست، گفت: هدفش در این صحبت ها غربی ها و دیگرانی بوده است که مسبب بسیاری از مشکلات در افغانستان هستند و باید به مسئولیت خود عمل کنند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "ایرنا" سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، امروز شنبه در یک گفت و گوی تلفنی با یک برنامه تلویزیونی درباره سوءبرداشت از سخنان اخیرش در مورد مهاجران افغان گفت: واقعا یک سوء برداشت و سوء تفاهم بزرگی نسبت به صحبت های بنده صورت گرفته است، عده ای گفتند عراقچی گفته اگر تحریم ها فشار بیاورد، مجبوریم با برادران و خواهران افغانی در ایران خداحافظی می کنیم، اصلا من از چنین تعبیری استفاده نکردم و چنین برنامه ای هم نداریم، نه جمهوری اسلامی برنامه ای دارد و نه چنین نظری در وزارت خارجه وجود دارد.
وی افزود: بحث اخراج و بازگرداندن اصلا مطرح نیست، بحثی که مطرح است، این است که دیگرانی که مسبب بسیاری از مشکلات و مسائل در افغانستان هستند باید به مسئولیت خود عمل کنند. روی صحبت ما به افغانستان و افغان ها نیست، بلکه روی صحبت ما با غربی ها و اروپایی ها است که آن ها هم باید به مسئولیت خود درباره افغانستان عمل کنند و به حل مشکل آنان کمک کنند. 

واکنش ایرانی‌ها به اظهارات عراقچی مبنی بر اخراج مهاجران افغان از ایران - اسپوتنیک افغانستان
واکنش‌های تند به اظهارات عراقچی مبنی بر اخراج مهاجران افغان از ایران

معاون وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: «ما40 سال است که در کنار برادران و خواهران افغان زندگی می کنیم که اتفاقا حضور خوبی در ایران دارند، در جبهه ها در زمان صدام و در دفاع از حرم رشادت زیادی کردند و در جامعه ما حضور دارند و کمک می کنند و روابط خواهرانه و برادرانه بین مردم ما و آنان وجود دارد.»
عراقچی با تاکید بر این که غربی ها باید مسئولیت خود در برابر مردم افغانستان عمل کنند، گفت: تلاش ما این است که به مهاجران افغان کمک شود و از طرفی دیگران هم باید به مسئولیت خود در این رابطه عمل کنند.
وی افزود: ما تا امروز تا جایی که توانسته ایم به افغان ها کمک کردیم و تا جایی که بتوانیم باز هم کمک خواهیم کرد و تا هر روزی که بتوانیم این عزیران در ایران حضور خواهند داشت.
این دیپلمات ایرانی تصریح کرد: ما با حضور مهاجران افغان در ایران مشکلی نداریم.ولی نمی شود که غربی ها، امریکا و اروپایی ها ما را تحریم کنند، فشارهای اقتصادی سنگین بر ما بار کنند، اما مسئولیت های خود را در این زمینه فراموش کنند.
وی ادامه داد: مسبب مشکلات و آوارگی مردم افغانستان ایران نیست بلکه در درجه اول امریکایی ها و غربی ها و کسانی هستند که گروه های تروریستی را ایجاد و حمایت کردند، کسانی هستند که نیروهای نظامی به افغانستان فرستاندند و پایگاه نظامی در آن کشور ایجاد کرده و جنگ به راه انداختند.
وی تاکید کرد: امریکا ها و غربی ها مسبب آوارگی مردم افغانستان هستند و نباید توقع داشته باشند که فقط ایران هزینه های این کار را بدهد. ما تا جایی که بتوانیم حتما این کار را انجام خواهیم داد.
یادآوری می کنیم که عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران پیشتر در یک برنامه‌ای تلویزیونی گفته بود که: «اگر فروش نفت به صفر برسد، ایران مجبور است از اتباع افغانستان بخواهد که به کشور خودشان یا به کشورهای دیگر بروند».
سخنان آقای عراقچی بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها داشت و برخی از چهره‌های سیاسی با گرایش‌های سیاسی مختلف به آن اعتراض کرده‌اند.
صبغت احمدی، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به این اظهارات ابراز داشت که «مهاجرین» و «تحریم‌های امریکا علیه ایران» دو موضوع جداگانه است و طبق کنوانسیون‌های جهانی، نباید با انگیزه‌های سیاسی با مهاجران برخورد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала