سناریوی جنگ با ایران

© Photo / Public domain/United States Navy سناریوی جنگ با ایران
سناریوی جنگ با ایران - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ژورژ مالبیورو مبصر روزنامه Le Figaro (فرانسه) می نویسد:«واشنگتن منازعه نمی خواهد، اما برای آن آماده است، در حالیکه الریاض پلان مداخله در ایران آماده نموده است».

مولف مقاله می افزاید، «نه جنگ و نه صلح». در طول بیش از 30 سال ایالات متحده و ایران از موضعگیری محتاطانه پیروی میکنند. اما با قدرت رسیدن ترامپ اوضاع تغییر کرد. بعد از خروج از موافقت نامه هستوی در سال 2015 و شامل ساختن لشکر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروریستی او قصد دارد کشتی طیاره بردار «ابراهام لیکولن» که توسط گروپ اوپراتیفی بدرقه میگردد، در شرق نزدیک مستقر سازد».

در مقاله گفته شده:«در پاسخ تهران در روز چهارشنبه راجع به "امتناع قسمی" از موافقت نامه هستوی اعلام خواهد کرد، ولی امریکا تقویت حضور نظامی خود را توسط "تهدید واقعی» برای تاسیسات امریکایی در عراق و سوریه و حتی، طبق نظر مطبوعات اسرائیل، بعد از دریافت معلومات راجع به "پلان" ایران در باره حملات بر منافع امریکا در خلیج فارس که از طریق موساد خبر داده شده، تبرئه میکند».

ژورنالیست و تحلیلگر فرانسوی میگوید:" اگر واقعیت این "تهدید" هرچه هم باشد، خطر تصادم افزایش می یابد". تحلیلگر فرانسوی که با آنچه که در خلیج فارس رخ میدهد، آشنا می باشد، وضع را چنین تعبیر و تفسیر میکند:" حوادث مختلف ماه های اخیر در یک جهت: رویارویی قرار میگیرند. من جنگ با ایران را مستثنی می سازم، مگر انکشاف غیرقابل کنترول اوضاع در آب های خلیج فارس ممکن است".

مالبیورو اشاره میکند:"ایران پیوسته میگوید که او "جنگ نمی خواهد"، اما می افزاید که " اگر بر ما حمله ور شوند، ما مقاومت خواهیم کرد". تهران در پاسخ ممنوعیت امریکا برای فروش نفت ایران نیز تهدید میکند که تنگه هورموز، یکی از مسیرهای بسیار مهم بحری در جهان، را خواهد بست. خلاصه اینکه هرکدام از طرفین در حالت آماده باش قرار دارد".

دریا سالار علی فدوی، قوماندان پیشین نیروهای بحری لشکر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشدار میدهد:"در صورت منازعه ما در همه جا و هیچ جا حضور خواهیم داشت، تا امکان ضربه زدن بر دشمنان ما داشته باشیم".

© AP Photo / Ebrahim Norooziجنگ با ایران به دوزخ در زمین مبدل خواهد گشت
جنگ با ایران به دوزخ در زمین مبدل خواهد گشت - اسپوتنیک افغانستان
جنگ با ایران به دوزخ در زمین مبدل خواهد گشت

مالبیورو مینویسد:" در مرکز جنگ چریکی بحری که متوجه محاصره نمودن و حمله سریع بر تانکرهای نفت کش باشد، قایق های محافظ ایران قرار دارند که میتوانند سرعت تا 65 گره، یعنی بالاتر، نسبت به کشتی های امریکایی، را انکشاف دهند. ایران آنها را به تعداد بسیار زیادی تولید نموده که به آنها امکان عملکرد با گروپ های کامل توسط پرتاب نمودن ریاکتیوی بمب ها و راکت های نسل آخری فراهم می سازد".

در گزارش مرکز تحقیقات دورنمایی نیروهای بحری فرانسه خاطرنشان گردیده،"ده ها قایق انتحاری میتوانند به کشتی های جنگی که بسیار قوی تسلیح شده، ولی برای چنین شکل جنگ چریکی آماده نمی باشند، زیان وارد نمایند".

در مقاله گفته شده:"صدها قایق سریع همچنان میتوانند از دو تا شش ماین جابجا سازند. ماین ها که برای جلوگیری از حرکت در تنگه هورموز در نظر گرفته شده، عنصر دومی چریکان بحری ایران شمرده میشوند".

تحلیگر توضیح میدهد:"برای جابجا نمودن ماین ها "ایرانیان همچنان تحت البحری های کوچک با دو نفر در داخل، شبیه قبرستان های شناور در اعماق آبها دارند که منتظر آنند که چه وقت کشتی طیاره بردار ظاهر میشود، تا به سطح بالا شوند و دو اژدر را شلیک کنند".

روزنامه Le Figaro اشاره میکند:" ماینگذاری تنگه هورموز به قطع احتمالی حرکت ترانسپورت منجر خواهد شد و کمپنی های بیمه بحری از جبران نمودن این خطر امتناع خواهند ورزید. به همه معلوم است که خنثی نمودن ماین ها به زمان 200 برابر بیشتر، نسبت به جابجا نمودن آنها ضرورت دارد و حتی اگر تانکرهای نفت کش از انفجار ماین جان به سلامت برند، پس پاکسازی آبنا طولانی و خطرناک خواهد بود. چون نیروهای بحری خارجی هدف راکت های شلیک شده از سواحل ایران قرار خواهند گرفت".

طبق گزارش مرکز تحقیقات دورنمایی نیروهای بحری فرانسه، " مقامات ایرانی درک میکنند که آنها نمی توانند از نقطه نظر نظامی با چنین قدرت، مانند ایالات متحده، مقابله نمایند، از همینرو هدف آنها اینست، تا دشمن را متقاعده سازند که بهای که باید به خاطر پیروزی پرداخته شود، نسبت به زیان که به آن رسانده میشود، به مراتب بالاتر خواهد بود".

طوریکه به روزنامه Le Figaro یک منبع فرانسوی در حلقات نظامی خبر داده، به حمایت دونالد ترامپ محمد بن سلمان شهزاده ولیعهد جوان سعودی از جنرالان خود در مورد آماده نمودن پلان مداخله در ایران خواهش نموده است. تحلیلگر که بازی ویدیویی راجع به چنین مداخله را یاداوری مینماید، تائید میکند:" بلی، این حقیقت است".

نظامی فرانسوی اعتراف میکند:" جنرالان سعودی به ما راجع به این پلان معلومات دادند. محمد بن سلمان مطالبه نموده، تا آنها دوکتورین بحری طراحی کنند. عربستان سعودی از ما وسایل عبوری خواهش نموده، تا در سواحل ایران پیاده شوند. من به آنها در پاسخ گفتم:"آیا شما جدی هستید؟ بر ضد شما صدها هزار جوان قرار خواهند گرفت که میدانند، چگونه جنگید".

نظامی فرانسوی میگوید:" ترامپ، عقاب جان بولتون، محمد بن زاید از امارات و بینیامین نیتانیاهو از اسرائیل رژه خطرناک سیارات را تشکیل میدهند. من هیچگاه چنین روحیه زیاد ضدایرانی را در رهبران شرق نزدیک نه دیده ام".

مولف مقاله در اخیر نتیجه گیری میکند:" با درنظرداشت خطر انکشاف غیرقابل کنترول حوادث، نباید بدترین وضع را مستثنی ساخت".

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала