جنگ های جاسوسی در فضا

© Photo / ISROجنگ های جاسوسی در فضا
جنگ های جاسوسی در فضا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جاروجنجال پیرامون آزمایش راکت ضدماهواره یی هند در تاریخ 27 مارچ تا به حال فروکش نکرده است. مخالفان پرتاب از بابت ضرر بالقوه که پارچه های در حال پرواز در فضا میتوانند به سفینه های دیگر وارد سازند، پیوسته اظهار نگرانی میکنند.

مادهوماتهی د.س. (Madhumathi D.S.) در مقاله منتشره در نشریه The Hindu (هند) در ادامه می نویسد، سالها بعد از آن که چنین آزمایشات را روسیه، امریکا و چین انجام دادند، هند نیز ثابت ساخت که میتواند ضربه متقابل را بر دشمن که از فضا حمله ور میشود، وارد سازد.

کارشناسان نظامی یاداوری میکنند که توانایی انجام نمودن چنین آزمایش پیچیده برای امنیت ملی نهایت مهم است. ماموریت بنام «شاکتی» به هند جایگاه در کلوپ اختصاصی دول فضایی تامین کرد. ولی نظر گذرا بر تاریخ سلاح ضدماهواره یی امکان این درک را فراهم می سازد که در جهان، جای که سه گانه بزرگ در فضا چنین مانورهای خطرناک انجام میدهند، ماموریت «شاکتی» — اگرچه برای هند جهش بزرگ، ولی گام کوچک برای (حفظ) صلح به شمار میرود. مقیاس نو برتری فضایی — دفاع ضدماهواره یی محسوب میشود، نه پیاده شدن در سیارات دیگر و خروج ستاره شناسان به فضای آزاد. از همینرو سه گانه بزرگ در طول ده ها سال پیوسته آزمایشات انجام میدهد که به این کشورها امکان اداره نمودن فضا توسط وسایل نظامی به هدف حمله یا دفاع فراهم می سازد.

میدان بازی برای فعالیت های سری

طبق گزارش های تحقیق کنندگان، سیاستمداران و مردم که بر ساحه نظامی-فضایی نظارت میکنند، در طول چندین سال فضا در فاصله از 600 تا 36 هازر کیلومتر بالای زمین به میدان بازی برای فعالیت های سری مبدل گشته است. بسیاری مردم حتی نمی دانند که در آنجا چه رخ میدهد.

تقریباً در عین زمان، وقتیکه ماموریت «شاکتی» انجام میشد، مرکز تحقیقات استراتژیک و بین المللی واشنگتن و فوند «جهان امن» گزارش راجع به پرتاب اقمار مصنوعی با هراس از پوتنسیال ضدماهواره یی کشورهای مختلف و همچنان تهدیدهای منتشر ساخت که آنها برای سیستم های استقرار فضایی به بار می آورند. در مطلب راجع به پرتاب اقمار مصنوعی به هدف نزدیک شدن به اقمار دیگر در عین مدار صحبت شده است. هدف آنها — نظارت و جاسوسی می باشد. هنگام جنگ هدف میتواند اشغال یا غیرفعال ساختن اهداف فضایی دشمن در مدار باشد.

برخی عقیده دارند که روسیه و امریکا هنگام مسابقه فضایی در طول تقریباً 60 سال همیشه پوتنسیال ضدماهواره یی داشتند.

پهره داری در مدار

اقمار مصنوعی هر کدام از سه کشور در زمانه های مختلف هنگام پهره داری در مدار قرار داشتند و در وقت شنیدن اطلاعات قربانی میشدند. در سپتمبر سال 2018 فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه قمر مصنوعی «لوچ-الیمپ» روسی را به نزدیک شدن بسیار قوی با قمر مصنوعی فرانسوی-ایتالوی «افینا-فیدوس» در سال 2017، یعنی یک سال قبل، متهم ساخت.

خبر داده شده بود که امریکا نیز به عملیات در باره اتصال و نزدیک شدن و فعالیت های دیگر دست می زد. جیم کوپیر سیاستمدار امریکایی در مقدمه گزارش مرکز تحقیقات استراتژیک و بین المللی گفته:«تهدید برای اقمار مصنوعی هر کشور افزایش می یابد. همه روزه خطر حمله در فضا مشابه پیرل-هاربور افزایش می یابد». او افزود که امروز کشورها شدیداً به اقمار مصنوعی وابسته می باشند و اینکه «با واردنمودن زیان به اقمار مصنوعی ما، شما به خود زیان میرسانید».

کشورها همچنان شیوه های ستاتیک، الکترونی و سایبیری برای آن طراحی میکنند، تا اقمار مصنوعی دول دیگر بر دستگاه های آنها جاسوسی نکنند. حملات سایبیری میتوانند اقمار مصنوعی دیگر را تخریب، دزدی یا صدمه بزنند یا به ایستگاه های زمینی زیان برسانند. اقمار مصنوعی حمله کنند کنترول بر وسایل کشف فضایی را به دست میگیرند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала