تشویش امریکا از تصاویر راکت ها در قایق های ایرانی

© AFP 2023 / Jamejamonline/Ebrahim Norooziتشویش امریکا از تصاویر راکت ها در قایق های ایرانی
تشویش امریکا از تصاویر راکت ها در قایق های ایرانی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
قصر سفید، با دیدن تصاویر راکت های که در قایق های قوای نظامی ایران در خلیج فارس نصب شده، هشدارهای نو راجع به تهدید ناشی از ایران اعلام داشته است.

مولفان نشریه The New York Times (امریکا) در ادامه می نویسند، معلومات بصری کشف هوایی-فضایی راکت های کاملاً مونتاژ شده را نشان میدهند. این هراس های در این مورد بوجود آورده که لشکر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی میتوانند آنها را بر کشتی های امریکایی شلیک کنند. معلومات جمع آوری شده اضافی استخباراتی به این اشاره میکنند که تهدید نسبت به کشتی رانی تجارتی وجود دارد و اینکه جنگجویان عرب وابسته با ایران کاملاً میتوانند بر نیروهای امریکایی در عراق حمله نمایند.

اداره ترامپ باید تا چه حد نسبت معلومات نو استخباراتی به شدت نگران گردد؟ این باعث جروبحث های حاد بین قصر سفید، پنتاگون، CIA و متحدان امریکا گردیده است.

سه نماینده رسمی که نام های شان را به خاطر فاش نه ساخته که آنها صلاحیت صحبت کردن در مورد این موضوع ندارند، معلومات دادند که این تصاویر تهدید نوع دیگر، نه آن که ما از جانب ایران مشاهده میکنیم، به بار می آورد. در مجموع با معلومات دیگر استخباراتی این تصاویر میتوانند نشان دهند که ایران برای حمله بر نیروهای امریکایی آمادگی میگیرد. جان بولتون مشاور رئیس جمهور ترامپ در باره مسایل امنیتی و طرفدار مشی سختگیرانه و همچنان مایک پومپییو وزیر خارجه از این نقطه نظر پیروی میکنند.

ولی شخصیت های دیگر رسمی، بشمول اروپایان، عراقیان، اعضای هردو حزب در کانگرس و برخی کارمندان بلندپایه اداره ترامپ اعلام میدارند که فعالیت های ایران خصوصیت دفاعی دارد و برخلاف اقدامات تحریک آمیز امریکا، طوریکه تهران معتقد است، متوجه نمی باشند.

وزارت خارجه، با تحلیل نمودن معلومات نو استخباراتی، قسماً سفارت امریکا را در بغداد به کردستان عراق تخلیه نموده است. یک نماینده بلندپایه امریکا این اقدام را واکنش بیش از حد نسبت به معلومات نو خواند و اعلام داشت که این کار امنیت دیپلوماتان را تامین نمی کند، برعکس، برای آنها خطر هنوز هم بزرگتر ایجاد میکند.

نینسی پیلوسی در جلسه محرم مشورتی دموکراتان مجلس نمایندگان اداره امریکا را نسبت منتشر نمودن معلومات استخباراتی مورد انتقاد قرار داد و گفت که قبل از اتخاذ هرگونه اقدامات اداره به مشوره کردن با کانگرس مکلف است.

در تاریخ 5 ماه می قصر سفید به بولتون در مورد اعلام نمودن این که کشتی طیاره بردار «ابراهام لینکلن» به خلیج فارس، نسبت به آنچه که انتظار میرفت، زودتر خواهد رسید، هدایت داد. این موضوع را جان بولتون اعلام داشت که مدتها خواستار تغییر رژیم در ایران می باشد، ولی متحدان او و دموکراتان در کانگرس شک و تردیدهای شان را اظهار داشته اند.

قوماندانی نظامی نمی تواند نشان دهد که تهدید از جانب ایران افزایش می یابد و از همینرو استخبارات مهر محرمیت بر تصاویر از یک قایق کوچک ایرانی را برداشت که در آن، طبق معلومات، چیزی نصب شده که به مثابه راکت ایرانی آماده استعمال تشریح شده است.

تصاویر دیگر که تا به حال محرم نگهداشته شده، نشان میدهند که چگونه رزمندگان لشکر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی راکت ها را در کشتی ها در چند بندر ایران بار میکنند. در این باره دو نماینده امریکا خبر دادند. گفته شده که این کشتی ها به لشکر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعلق دارند. تلویزیون CNN در هفته گذشته اولتر از همه راجع به بارگیری راکت های ایرانی در قایق های کوچک خبر داده بود.

در تاریخ 7 می پومپییو از بغداد بازدید غیرمنتظره بعمل آورد و برخی تفصیلات معلومات استخباراتی را با رهبری عراق در میان گذاشت. اما شخصیت های رسمی در واشنگتن گفتند که معلومات محرم را با عراقیان از ترس اینکه این معلومات به دست جاسوسان ایران در ادارات عراق خواهند افتاد، در میان نگذاشته است.

تشنج در مناسبات با ایران از ماه می سال 2018 زمان پیوسته افزایش می یابد، وقتیکه ترامپ شرکت امریکا را در معامله هستوی مصوب سال 2015 که دول جهانی با تهران عقد کرده بود، لغوه کرد. در ماه نوامبر ایالات متحده یکبار دیگر تحریمات ضد ایران وضع کرد که اقتصاد این کشور را، سریعتر از آنچه که انتظار میرفت، تضعیف نمود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала