ترامپ دیگر فرمان حمله نظامی را داده نمی‌تواند

© REUTERS / Jonathan ErnstПрезидент США Дональд Трамп во время посещения военной базы в Ираке
Президент США Дональд Трамп во время посещения военной базы в Ираке - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیته اعتبارات مجلس نمایندگان امریکا خواستار لغو مجوز اعلام جنگ از سوی رئیس‌جمهور امریکا بدون مجوز کنگره شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از برنا، کمیته‌ اعتبارات مجلس نمایندگان امریکا با اضافه شدن متممی به لایحه بودجه دفاعی امریکا که خواستار سلب اختیارات ویژه رئیس‌جمهور این کشور برای اعلان جنگ بدون مشورت با کنگره در برخی موارد خاص است، موافقت کرد.

دونالد ترامپ استیضاح می شود - اسپوتنیک افغانستان
دونالد ترامپ استیضاح می شود

اعضای این کمیته با 30 رأی موافق و 22 رأی مخالف با تصویب این متمم که خواستار ابطال قانون موسوم به «اختیار استفاده از نیروی نظامی» (AUMF) است موافقت کردند.

«اختیار استفاده از نیروی نظامی» قانونی است که کنگره امریکا بعد از حملات 11 سپتمبر سال 2001 در امریکا به تصویب رساند. این قانون به رئیس‌جمهور امریکا اجازه می‌دهد بدون مشورت با کنگره از زور نظامی برای مبارزه با «گروه‌های تروریستی» استفاده کند.

منتقدان این قانون می‌گویند بعد از حملات 11 ماه سپتمبر، از آن به عنوان توجیه برای وارد شدن به 41 درگیری در 18 کشور دنیا استفاده شده است.

«باربارا لی»، تهیه‌کننده این طرح در سخنانی گفت: «ظرف 18 سال گذشته، روشن شده که AMUF به روسای جمهور امریکا- تمامی روسای جمهور- اجازه جنگ‌افروزی در همه جای دنیا در هر زمان را داده است».

این متمم برای تبدیل شدن به قانون، بایستی در قالب لایحه بودجه دفاعی امریکا به تصویب رسیده و سپس به امضای رئیس‌جمهور این کشور برسد.

«باربارا لی» سال گذشته هم خواستار اضافه شدن متمم مشابهی به لایحه بودجه دفاعی امریکا شده بود که با تصویب آن موافقت نشد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала