آیا گوشت و شیر سرطان زا می باشند؟

© Depositphotos.com / Koss13Люля-кебаб
Люля-кебаб - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان در پی یک تحقیق جدید نتیجه گیری نموده اند که پاتوژن های موجود در گوشت و شیر موجب ابتلا به سرطان می شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مجله علمی « Augsburger Allgemeine»، پژوهشگران آلمانی طی یک مطالعه نتیجه گیری نموده اند که در ترکیب شیر، لبنیات و گوشت گاو پاتوژن ناشناخته موجود است که می تواند باعث التهاب روده بزرگ شود.
بیش از ده سال است که پرفسور هارالد تسورهاوزن، برنده جایزه نوبل پزشکی سال 2008، معتقد است که انسان‌ از طریق خوردن لبنیات و گوشت قرمز به عوامل بیماری‌زایی آلوده می‌شوند که تنها پس از گذشت چند دهه از عمرشان می‌توانند باعث ابتلا به بیماری‌های سرطان روده، پستان و ام‌اس بشوند. 

ساخت نخستین انتی بیوتیک برای درمان سرطان توسط دانشمندان - اسپوتنیک افغانستان
ساخت نخستین انتی بیوتیک برای درمان سرطان توسط دانشمندان

در نشست مطبوعاتی مرکز تحقیقات سرطان آلمان تیمی از پژوهشگران علوم پزشکی در شهر هایدلبرگ به سرپرستی پرفسور تسورهاوزن به عوامل بیماری‌زای نوظهور را معرفی کرد که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.
این پژوهشگران توانسته‌اند تشخیص دهند که عوامل بیماری‌زا در کدام بخش بافت روده جا به جا می‌شوند. تا باشد که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کاری را انجام داد و یا در فکر تولید واکسن ویا هم تغییر شیوه زندگی و تغذیه شد.
پژوهشگران هایدلبرگ در ابتدا فکر می نمودند که نوعی ویروس عامل بیماری است. به همین دلیل از تکنیک‌هایی استفاده می‌کردند که به طور معمول برای مجزا کردن ویروس‌ها به کار گرفته می شد.اما آنچه آن‌ها بعدا مکررا یافتند، عناصر دی‌ان‌ای تک‌رشته‌ای حلقه‌مانند بودند که شباهت زیادی به ترتیبات پلاسمیدهای خاص در باکتری‌ها داشتند. این عناصر دی‌ان‌ای به دلیل محل کشف‌شان عوامل شیر و گوشت گاو Bovine Meat and Milk Factors، به اختصار BMMFs نام گرفته‌اند.
پروتئین BMMF که در بدن بیمار مبتلا به سرطان روده می‌یابند با شانس این بیمار برای زنده بودن نسبت دارد یا خیر؟ اگر چنین باشد، اشخاصی که سطح BMMF آن‌ها بالاست، باید برای آزمایش روده و تشخیص اینکه آیا مبتلا به سرطان روده هستند یا نه، به طور مرتب به پزشک مراجعه کنند.
امکان دارد پژوهشگران در آینده واکسنی ضد BMMFs را هم بسازند. می‌شود تصور کرد که گاوها را واکسن بزنند تا از انتقال BMMFs به انسان‌ها جلوگیری کنند. همچنین ممکن است واکسنی برای حفاظت از نوزادان درست کنند.شاید لزومی به حذف گوشت گاو و لبنیات از برنامه غذایی نباشد، چون اغلب بزرگسالان به BMMFs آلوده هستند و چشم‌پوشی از این مواد غذایی احتمالا دیگر تاثیری ندارد.
اما پژوهشگران هایدلبرگ معتقدند که نوزادان به هیچ وجه نباید از محصولات شیر گاو تغذیه کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала