مفاد و ضررهای بنگ بته

© Fotolia / Mykola Mazurykمفاد و ضررهای بنگ بته
مفاد و ضررهای بنگ بته - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در مطلب منتشره در DELFI راجع به بنگ بته و خواص آن معلومات داده شده است. این نبات یک ساله با برگ های باریک و گل های روشن است که به ارتفاع تا چهار متر و بیشتر از آن میرسد و از زمانه های قدیم کشت میشود.

اولین یاداوری ها راجع به بنگ بته به عهد بابل (در حدود 5000 هزار سال قبل از میلاد) مربوط می باشند. و در چین در سه هزار سال قبل از میلاد از الیاف آن لباس می دوختند، ریسمان و جال می ساختند و اولین کاغذ نیز از آن ساخته شده است. Pluoštinės kanapės© Shutterstock در اروپا نیز از زمانه های قدیم معلوم بود و در خاک لیتوانیا ریسمان یافت شده که از این گیاه در سه هزار سال قبل از میلاد ساخته شده بود. بنگ بته یکی از قدیم ترین گیاه ها است و در اینجا در طول صدها سال یکجا با کتان کشت میشد. کنابیس — کاپی نام لاتینی آن، به یونانیان و رومیان قدیم معلوم بود و تشریح خواص دارویی آن در آثار هیرودت، پلینییا، پاراتسالیس و دیاسکوریدا وجود دارند.

دلچسپی به بنگ بته در تمام قرون بنابر خواص بی مانند آن وجود داشت که تقاضا و بهای خوب را تامین میکرد. اینک عده از آنها. حاصلات آن نسبت تکاثف کتله ریکاردها قایم میکند و سرعت رشد آن 2-3 متر در 110 روز — امکان جمع آوری چند حاصل در سال فراهم می سازد. مستحکم بودن تنه الیافی، همچنان مقاومت در برابر آب و قابلیت پائین هدایت حرارتی آن را به ماده ایدیال برای بحریه و نیازمندی های ساختمانی مبدل ساخته است. در دوران کشتی رانی بادبانی از آن کیبل ها، ریسمان ها، بادبان ها و غیره وسایل می ساختند. سلولوز از آن نسبت به چوب به آسانی به دست می آید و کاغذ ساخته شده از آن پاکتر، سفیدتر و مستحکمتر می باشد. جای تعجب نیست که اولین کتاب چاپی گوتنینبیرگ در کاغذ بنگ بته چاپ شده است. از نقطه نظر کمیت مواد البومینی بنگ دانه (شاهدانه) کمی ندارد و نظر به مقدار پروتیئین — از لوبیای چینی (سویابین) برتری دارد و نظر به مغذی بودن خود مردم را از گرسنگی نجات میدهد. از بنگ بته میتوان میتانول، میتان و بنزین استحصال کرد که هنگام سوختن سلفر تولید نمی کند. در انگلستان تقاضا به آن به حدی بود که هینریخ VIII تیودور و ایلیزاویت I (قرن 16، انگلستان) فرامین خاص صادر میکردند که به هر زارع نورم مزارع بنگ بته را تعیین میکرد.

© Sputnik / Alexandr Kryazhew /  مراجعه به بانک تصاویر مفاد و ضررهای بنگ بته
مفاد و ضررهای بنگ بته - اسپوتنیک افغانستان
مفاد و ضررهای بنگ بته

در اتحاد شوروی مدت زمان طولانی بنگ بته ماده استراتژیک، مانند نفت و گاز شمرده میشد و ساحات کشت آن در زمان اوج به 680 هزار هکتار، چهار پنجم ساحات کشت جهانی، رسیدند. بعد از نیمه قرن 19 کاهش علاقمندی به آن آغاز گردید و در سال 1961 سازمان ملل متحد عیه آن "حکم مرگبار" صادر کرد و آن را در فهرست گیاه های حاوی ماده مخدر شامل ساخت و حکومات کشورهای عضو را به کنترول نمودن کشت آن مکلف ساخت.  در برخی کشورها، از جمله لیتوانیا بنگ بته ممنوع شده و این دو علت اساسی دارد:علت اولی تخنالوژیکی است که در همه جا محصولات مصنوعی بوجود آمدند و دلچسپی اقتصادی به استفاده تخنالوژیکی از آن را کاهش داد. علت دوم — بی باوری و هراس است. کنوانسیون ملل متحد — این فقط علامت ندائیه بنابر هراس از افزایش تولید چرس و ماری جوانا بعد از آن بود که دانشمندان در ترکیب کیمیاوی آن ماده روان گردان — کانابینوئید را کشف کردند. از جمله — خطرناکترین ماده — تتراهایدرو کانابینول (THK).

بنگ بته انواع مختلف دارد و از یک عده آنها استحصال ماده مخدر کار بس دشوار است، چون ریشه های آن مواد سمی را از زمین جذب میکند و از همینرو ماده مخدر که از آن استحصال میشود، باید تصفیه شود و این کار ساده نیست.

در سال 1999 شورای بین المللی در باره کنترول بر گسترش مواد مخدر سازمان ملل متحد در مورد انجام دادن تحقیقات در عرصه استفاده طبی بنگ بته و محصولات آن فیصله نمود. این کار انجام شد. در نتیجه فهرست طولانی امراض بوجود آمد که توسط آن معالجه میشود و در این جمله اسکلروز، صرع (مرگی)، بیماری آلزایمر، گلوکوم، آرتریت، دیابت، نفس تنگی، حساسیت نسبت به معالجه شیمیایی و غیره شامل اند. این فهرست تکمیل شده میرود. و مهمتر از همه این که امکان استفاده از بنگ بته به مثابه داروی ضددرد بوجود آمده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала