معامله روسیه با «هوواوی» رویارویی نو با امریکا است

© Sputnik / Aleksei Druzhinin /  مراجعه به بانک تصاویر معامله روسیه با «هوواوی» رویارویی نو با امریکا است
معامله روسیه با «هوواوی» رویارویی نو با امریکا است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کشورهای جهان بر سر دوراهی یا انشعاب قرار گرفته اند. باید جهان بین 5G امریکایی – و انترنت تکنالوژی های روسیه-چین تحت رهبری «هوواوی»، پیشاهنگ جهانی در باره فروش سمارتفون ها و سامان آلات، یکی را انتخاب کند.

طبق خبر تلویزیون CNN امریکا، جیمس گریفیتس (James Griffiths) میگوید که موافقت نامه اخیر MTC و هوواوی اوضاع را حاد ساخته و نه تنها گزینش تخنیکی، بلکه سیاسی در پیشرو قرار دارد. معامله روسیه با «هوواوی» به مثابه خبر نوبتی پرده آهنین در انترنت تلقی میشود. قبلاً در ایالات متحده با بی تفاوتی به انترنت روسیه و چین نگاه میکردند.

این کشورها که از نقطه نظر تکنالوژی عقب مانده بودند، به سادگی از غرب تقلید میکردند و توانایی رقابت با دره سلیکانی نسبت سانسور و مداخله دولت نداشتند.

موفقیت های کمپنی های بزرگ تکنالوژیکی چین به چنین برخورد خاتمه بخشید، ولی خط فاصل واقعی در هفته جاری کشیده شد. روسیه و چین با انترنت تکنالوژی های نسل جدید بر پیشرفت دست می یابند و در این باره ایالات متحده را تهدید میکنند.

در مرکز این انشعاب کمپنی «هوواوی» چین قرار گرفته که بزرگترین صادرکننده سامان آلات تیلی کمونیکیشنی در جهان و رهبر بلامنازعه در ایجاد شبکه 5G می باشد. واشنگتن به «هوواوی» هرگونه شرکت در ایجاد نمودن شبکه های 5G امریکایی ممنوع ساخته و آن را به قطع ارسال تامینات پروگرامی و پرزه جات امریکایی، مورد ضرورت آن برای سمارتفون ها و دستگاه های شبکوی تهدید نموده است.

ایالات متحده همچنان متحدان خود را به محدودساختن یا ممنوعیت استفاده از دستگاه های «هوواوی» در شبکه های 5G خود فرا میخوانند و راجع به این هشدار میدهند که پیکن میتواند شبکه معلوماتی ایجادشونده را برای جاسوسی استفاده کند. «هوواوی» بارها این گفته ها را تکذیب نموده که محصولات آن برای امنیت ملی تهدید به بار می آورد. برخی شهرهای امریکایی قبلاً بکاربرد تکنالوژی های 5G را آغاز کرده، ولی تحلیلگران هشدار میدهند که نسبت ممنوعیت بر کار شرکت «هوواوی» بکاربرد چنین تکنالوژی ها در سراسر کشور بطی خواهد شد و از همینرو امریکا با تهدید عقب مانی از چین مواجه خواهد شد.

آنهایی که از همکاری با «هوواوی» امتناع می ورزند، نیز خود را به مخاطره می آندازند، چون جهان به پیش بسوی مرحله جدید انترنت و تکنالوژی های مخابراتی پیش میرود.  

در روز چهارشنبه «هوواوی» موافقت نامه با بزرگترین کمپنی مخابراتی МТС روسیه راجع به تکنالوژی 5G و راجع به فعال ساختن شبکه نسل پنجم در سال آینده امضا کرد.

این کار در لحظه صورت گرفت، وقتیکه چین اولین پارتی لایسنس های 5G برای استفاده تجارتی تصویب کرد و طوریکه رسانه های دولتی اعلام داشته، «عهد نو را در رشته صنایع تیلی کمونیکشنی» گشوده است. در این کار «هوواوی» فعالانه شرکت خواهد کرد. این کمپنی همین اکنون بیش از 45 قرارداد در مورد 5G در 30 کشور جهان امضا کرده است.

نظر به پیشرفت کشورها در عرصه ایجاد شبکه های 5G که سرعت بالتر را تامین میکنند، این انشعاب تقویت خواهد شد.

از یک طرف متحدان پیکن قرار دارند که با «هوواوی» پرابلم ندارند. آخرین مثال مهم — روسیه است. از طرف دیگر واشنگتن  و مشت از متحدان نزدیک آن قرار دارند که در مورد اجازه نه دادن به این کمپنی چینایی فیصله نموده اند. امریکا همین اکنون از چین در عرصه این تکنالوژی ها عقب مانده و ایجاد موانع به پیشتاز بازار نمی تواند این عقب مانی را کاهش دهد. رسیدن به چین و پیش شدن از آن کار ساده نخواهد بود.

ولی واشنگتن با راه اندازی جنگ علیه «هوواوی» خود تقویت نمودن انشعاب را آغاز کرده است.

این کار میتواند به عواقب جدی منجر گردد که به این محدود باقی نخواهد ماند که کدام کمپنی این یا آن شبکه 5G را ایجاد خواهد کرد و انترنیت های داخلی با چه سانسور جدی مواجه خواهند شد. در صورت تقسیم انترنت به دو و بیشتر عرصه ها همچنان استندردها، قواعد و برنامه های مختلف بوجود خواهند آمد (Android و iOS را به خاطر اورید) که نسبت آن تحقق ارتباط جهانی و گذار بین سیستم ها دشوار خواهد شد.

طبق پیشگویی ها، شبکه ای برق آسای5G  باید ما را هنوز هم باهم بیشتر نزدیک خواهد ساخت. ولی مناقشه در مورد «هوواوی» میتواند به آن منجر گردد که ما به جهات مختلف از هم جدا خواهیم شد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала