روانشناسان تثبیت تروریستان بالقوه را به کمک دستگاه MRI اموخته اند

© Depositphotos.com / Sudok1روانشناسان تثبیت تروریستان بالقوه را به کمک دستگاه MRI اموخته اند
روانشناسان تثبیت تروریستان بالقوه را به کمک دستگاه MRI اموخته اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان سعی نموده تکنالوژی های معاصر را برای درک نمودن آن استفاده کنند که مغز اشخاص تحت تجربه که به دفاع خشونت آمیز از آن ارزش ها تمایل دارند که این مردم مقدس میدانند، چطور کار میکند و چگونه میتوان از انتخاب آنها به نفع خشونت جلوگیری نمود.

در نقش اشخاص تحت تجربه اعضای جامعه پاکستانیان بارسیلون قرار گرفته اند. دانشمندان به سپری نمودن تقریباً دو سال با این مردم، معاشرت با آنها و کسب اعتماد کافی آنها برای تجربه روانشناسی مجبور شده اند. بعداً از پاکستانیان به وسیله فورمه پرسش ها بعمل آمده که امکان معلوم نمودن برخورد آنها نسبت به شعارهای فراهم می ساخت که با «القاعده» و سازمان لشکر طیبه (هردو سازمان ممنوع در فدراسیون روسیه)، تا جای که معلوم است، در پاکستان مستقرند، رابطه نزدیک دارند.

بعداً اشخاص تحت تجربه باید به یک سلسله سوالات هنگام که در دستگاه تموگراف قرار داشتند، پاسخ میدادند. سوالات به برخورد آنها به موضوعات مقدس، مانند تصویر پیامبر حضرت محمد و موضوعات کمتر بحرانی، مربوط به مذهب، مانند موجودیت غذای حلال در مغازه ها ارتباط داشتند. محک تقدس، به عقیده محققان، عدم امکان رد مناسب این اعتقادات بود — شخص باید جهت نبرد به خاطر آن، یا، با کدام قوت اخلاقی جهت آشتی با این تخلفات، آماده باشد،اما خود مفکوره نباید موضوع تردید باشد.

طوریکه معلوم گردید، هنگام واکنش نسبت به اهانت به پیامبر و به چیزهای کمتر مهم برای مسلمان متدین نواحی مختلف مغز سر فعالتر میگردند. در عین حال در مغز قسمت های قابل ملاحظه که به عقیده تدوین کنندگان تجربه، پاسخگوی تحلیل بحرانی اند، تحریک ناشده باقی می مانند. در این صورت برای شخص با سیستم تفکر اروپایی سیستم خویشتن داری و تشویقی، مانند خطر مجازات به خاطر اعمال ضداجتماعی، کار نمی دهد — مغز شخص مورد تجربه اصلاً آنها را مدنظر نمی گیرد و فقط به ارزش های کلیدی متوجه می باشد.

در تجربه دوم نیز از مردم، احتمالاً، در همان تموگراف، خواستند که به سوالات مشابه پاسخ دهند، اما، قبل از آن به آنها امکان آشنایی با ارزیابی وضع را میدادند که همکیشان آنها نموده بودند. تجربه کنندگان این ارزیابی ها را جعل نموده بودند، تا از شدت افراطیت بکاهند. معلوم گردید که در همه موارد تلاش جهت توسل به خشونت به مثابه وسیله دفاع از عقیده به مراتب کمتر بود، برعلاوه در مغز نواحی قبلاً غیر فعال فعالتر میشد — شخص فکرکردن را آغاز میکند.

این با نتائیج مقایسه میشوند که به روانشناسان قبلاً بسیار خوب معلوم بودند. هنگام تلاش معتقدساختن تروریستان چانس پیروزی همکیشان آنها بیشتر می باشد که میتوانند با آنها به یک زبان صحبت کنند و به سیستم و ارزش های مشترک استناد میکنند. ولی حالا این وضع برای اولین بار به شکل تصاویر تموگراف تائید شده است.

نتائیج کامل تحقیقات در نشریه The Royal Society Publishing منتشر شده اند. ارایه مختصر ماهیت کار در اطلاعات پوهنتون مشیگان قابل دسترسی اند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала