نامزد خاشقجی: "قاتلان جمال آزادانه می‌گردند و امریکا هیچ کاری نمی‌کند"

© AP Photo / Hasan Jamaliنامزد خاشقجی: "قاتلان جمال آزادانه می‌گردند و امریکا هیچ کاری نمی‌کند"
نامزد خاشقجی: قاتلان جمال آزادانه می‌گردند و امریکا هیچ کاری نمی‌کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
خدیجه جنگیز، نامزد جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که سال گذشته در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد می گوید، واشنگتن برای اجرای عدالت در خصوص مسؤولان قتل خاشقجی به اندازه کافی تلاش نکرده است.

 به گزارش اسپوتنیک؛ خدیجه جنگیز، نامزد جمال خاشقجی، در یادداشتی که از سوی روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده، نوشته است: "در ماه می دعوت شدم که برای حضور در چند جلسه کنگره به واشنگتن سفر کنم. من این شهر را مطابق گفته‌های نامزدم، جمال خاشقجی تصور می‌کردم. این سفر، من را با احساس ناخوشایند محو شدن یاد او در شهری که با عشق آن را به خاطر می‌آورد، تنها گذاشت.
در واشنگتن این فرصت را پیدا کردم تا با اعضای کنگره صحبت کنم. هر دیداری که با آنان داشتم باعث می‌شد متوجه شوم که چیزی که از دست دادیم چقدر عمیق بوده و جمال به عنوان یک نویسنده چقدر محبوب و مورد احترام بوده است.
واشنگتن اما به اندازه کافی برای اجرای عدالت در خصوص قاتلان جمال تلاش نکرده است. فقدان او هنوز در ذهن دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهانی که ملاقاتشان کردم، تازه بود. همه آنان شخصاً با من ابراز همدردی کردند و درباره احتمال پیشرفت در روند رسیدگی به مساله قتل او در آینده نزدیک صحبت کردند. 

عشق پیری خاشقجی با دختر ترکی و نقشش در قتل وی - اسپوتنیک افغانستان
عشق پیری خاشقجی با دختر ترکی و نقشش در قتل وی

با این حال حس کردم آنان احساس شرمندگی می‌کنند و تاکنون هیچ اقدام قاطعی صورت نگرفته است.
واشنگتن انتخاب کرده است که از روابط محکم خود با عربستان و نفوذش در ریاض برای وادار کردن سعودی‌ها به افشای حقیقت درباره قتل جمال و ایجاد اطمینان درباره اینکه مسؤولان این اقدام وادار به پاسخگویی خواهند شد، استفاده نکند. بودن در آنجا من را ناراحت کرد؛ اینکه در جایی به دنبال عدالت برای جمال باشم که برای او احترام قائل بودند و دوستش داشتند.
گزارش شده است که عربستان تصمیم دارد سلمان العوده، عواد القرنی و علی العمری، سه پژوهشگر اصلاح‌طلب زندانی را اعدام کند.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا تلاش کرده این مساله را طور دیگری ببیند اما او قدرت کافی را برای نجات این سه مرد دارد. جمال همیشه می‌گفت آنها بر خلاف اتهاماتی که عربستان علیه‌شان مطرح می‌کند، اصلاح طلب هستند.
رفتار سهل‌انگارانه ریاض در رسیدگی قضایی به پرونده جمال نمی‌تواند قابل قبول باشد. کنجکاوم که بدانم جمال درباره سکوت و رفتار دوگانه آمریکا در خصوص قتلش به واشنگتن چه می‌گفت. هنوز پاسخ سوالاتم را درباره روزی که جمال از ما گرفته شد، نگرفته‌ام.
جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار 59 ساله تبعه عربستان سعودی هشت ماه پیش در تاریخ دوم اکتبر سال 2018 پس از ورود به کنسولگری این کشور در شهر استانبول ترکیه برای تمدید پاسپورت خود ناپدید شد.
روز چهارشنبه اگنس کالاکارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل گزارشی بسیار دقیق از جزییات قتل جمال منتشر کرد. او عربستان را مسئول این اتفاق دانست و خواستار آغاز تحقیقاتی درباره نقش محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در این جنایت شد. او در این گزارش نوشته است: مدارک معتبری موجود است که انجام تحقیقات درباره مسئولیت شخصی مقامات عالی‌رتبه سعودی از جمله ولیعهد را در این پرونده توجیه می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала