ترامپ از ترس پوتین به ایران حمله نکرد

© AFP 2023 / Mandel Ngan دونالد ترامپ
دونالد ترامپ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
لغو حمله راکتی رئیس جمهور ترامپ به ایران نخبگان سیاسی و رسانه های خارجی را شوکه ساخته است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از روزنامه The New York Times دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده با لغو حمله راکتی به ایران دوباره همه کارت های طرفداران آغاز جنگ بعدی امریکا در خاورمیانه را برهم زد.
پس از آنکه رسانه های ایالات متحده گزارش دادند که رئیس جمهور امریکا "بمب افکن ها را به هوا فرستاد"، ترامپ تصمیم گرفت تا همه چیز را روشن کند و گزینه خود در مورد آنچه را که اتفاق افتاد به مردم توضیح کند.
پیشتر گزارش شد که، «رئیس جمهور ترامپ صبح روز جمعه اعلام کرد که نیروهای مسلح ایالات متحده در روز پنج شنبه برای بمباران ایران در حالت آماده باش قرار داشتند اما او ده دقیقه قبل از آغاز حمله، آن را لغو کرد و توضیح داد که جنرالان به او گفتند این حمله منجر به کشته شدن 150 ایرانی خواهد شد.
توضیح رئیس جمهور امریکا تا حدی منطقی به نظر می رسد: کشتن 150 تن با در بدل یک هواپیمای بدون سرنشین (که 130 میلیون دالر ارزش دارد و به معنی واقعی کلمه "سرباز نبود") حتی برای رهبر گرم مزاج امریکا بیش از حد و غیر منطقی به نظر می رسد.  

ترامپ: آماده هستم بهترین دوست ایران شوم - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ: آماده هستم بهترین دوست ایران شوم

ممکن است این واقعیت نیز بر تصمیم رئیس جمهور امریکا تأثیر گذار بوده که، ایرانی ها با نشان دادن رفتار "جنتلمن گونه" به عوض سرنگونی هواپیمای نظامی و برای جلوگیری از تلفات بیشتر انسانی، یک پهپاد امریکایی را سرنگون نمودند تا قربانی برجا نماند.
از سوی دیگر، در سیاست های بزرگ (به خصوص در عملکرد سیاستمداران رده بالا امریکایی هر جهت گیری ایدئولوژیک)، به ندرت طوری اتفاق می افتد که تصمیم گیری بر اساس ملاحظات انسان دوستانه یا جنتلمن گونه صورت بگیرد.
این ارزیابی در مواردی درست است که تصمیماتی علی رغم فشار جدی دیپلمات ها و جنرال های امریکایی مطرح شده باشد.
اما یکی از جالب ترین گزینه ها در بین گزینه هایی که اکنون درشبکه های اجتماعی امریکایی منتشر شده ، به جو مک کنزی که در محافل دوستداران «توطئه‌گری» شهرت دارد ،متعلق می باشد. او گفته است، دونالد ترامپ حمله به ایران را از ترس ولادیمیر پوتین لغو کرد. زیرا پوتین اعلام کرد که جنگ با ایران فاجعه خواهد بود.
تنش‌ها میان ایران و امریکا طی دو ماه گذشته به شدت افزایش یافته است. امریکا کشتی جنگی آبراهام لینکلن را به همراه بمب‌افکن‌های «B — 52 » به خلیج فارس اعزام کرده تا به گفته امریکا «با تهدید ایران مقابله کند».
اخیرا به چهار کشتی در آب‌های امارات حمله شد و دو نفتکش در دریای عمان مورد حمله قرار گرفت. آمریکا، بریتانیا و عربستان سعودی ایران را در این حملات متهم نمودند
قبلا روسیه گفته بود نباید در متهم کردن ایران عجله کرد و هشدار داده بود حملات به کشتی‌ها نباید به عنوان ابزاری برای فشار بر ایران استفاده شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала