حمدالله محب: "روسیه میتواند طالبان را به مذاکرات با حکومت افغانستان تشویق کند"

CC BY-SA 4.0 / Isaroumila / Ambassador Hamdullah Mohibحمدالله محب: "روسیه میتواند طالبان را به مذاکرات با حکومت افغانستان تشویق کند"
حمدالله محب: روسیه میتواند طالبان را به مذاکرات با حکومت افغانستان تشویق کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در هفته گذشته اولین بازدید حمدالله محب یکی از بانفوذترین سیاستمداران افغان، مشاور رئیس جمهور افغانستان در باره امنیت ملی از روسیه صورت گرفت.

حمدالله محب به اساس دعوت نیکولای پاتروشیف رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه در دهمین ملاقات بین المللی نمایندگان عالی که رهبری مسایل امنیت ملی را بر دوش دارند و در روزهای 19-21 جون در اوفا برگزار شد، شرکت ورزید. حمدالله محب در حاشیه کنفرانس در پایتخت باشقرستان با نیکولای پاتروشیف، رهبران وزارت داخله فدراسیون روسیه و روس ابارون اکسپورت و همچنان با رهبران شوراهای امنیت ملی چین، ایران، ازبکستان، بیلوروسیه و تاجکستان مذاکرات انجام داد. حمدالله محب بعد از ختم ملاقات های کاری در اوفه به سوالات اندری سیرینکو خبرنگار روزنامه «نی زاویسیمایا گازیته» پاسخ داد.

— آقای محب، شما برای اولین بار به روسیه آمده اید؟ خاطرات شما از دیدنی ها چیست؟

— بلی، این اولین بازدید من از روسیه است. من تحت تائثیر سطح انکشاف، شبکه اقتصادی و فرهنگ در اینجا قرار گرفته ام. روسان و افغانان میخواهند روابط هرچه بیشتر محکمتر، هم به سطح دولت ها و هم به سطح مردم عادی اعمار نمایند.

— شما سطح کنونی مناسبات روسیه-افغانستان را چگونه ارزیابی میکنید؟ چه چیز، به نظر شما، باید انجام داد، تا آنها به سطح کیفی نو برآیند؟

— روسیه بازیگر مهم در منطقه ماست و ما میخواهیم مناسبات ما را بهبود بخشیم. همکاری های مستقیم به سطح حکومات ما برای هماهنگی مساعی منطقوی میتوانند مناسبات ما را تحکیم بخشند. ما از روسیه به خاطر آن که بخش از چارچوب شش جانبه منطقوی در باره تشکیل ایتلاف به خاطر صلح و امنیت می باشد، سپاسگذاری مینمائیم. من معتقدم که روسیه میخواهد ثبات را در منطقه مشاهده کند و ما میخواهیم از این برای بهبود مناسبات دوجانبه استفاده نمائیم.

— شما وضع جاری را در افغانستان چگونه ارزیابی کرده میتوانید؟ در روسیه معمولاً این نظر وجود دارد که تحریک "طالبان" (ممنوع در فدراسیون روسیه) قوی تر شده میرود و قصد احیای قدرت خود را در کشور دارد. آیا این حقیقت دارد؟ حکومت افغانستان تا چه حد خود را مطمئین احساس میکند؟

— این درک دقیق نیست. در این اواخر توانمندی نیروهای امنیتی ما و سطح شمول در صفوف نیروهای مسلح افغانستان بطور قابل ملاحظه افزایش یافته است. ما توانایی 100% حمایت از همه باشندگان خود، حتی در آنجا داریم، جای که امنیت فعلاً کمتر مساعد می باشد.

ما بر اصلاحات، اعمار دولتی و دستیابی بر نتائیج تمرکز نموده ایم. همه افغانان میتوانند به پروسیه سیاسی بپویندند و برای پیشبرد فعالیت های سیاسی نمایندگی های مربوطه داشته باشند. طالبان باید خشونت ها را محکوم نمایند و وارد مذاکرات مستقیم با حکومت شوند و زندگی نورمال را آغاز کنند.

افغانان آرزوی تکرارنمودن تجربه سال های 1990 ندارند، وقتیکه جنگ داخلی به خاطر قدرت پایتخت ما را ویران کرد، باعث کشته شدن هزاران باشنده ملکی ما گردید و صدها هزار نفر به ترک کردن وطن مجبور شدند و یا به بیجاشدگان اجباری در داخل مبدل گردیدند. ما ملت هستیم که به پیش حرکت میکند، نه به عقب.

— در این اواخر سیاستمداران و دیپلوماتان مختلف مساعی برای برقراری صلح در افغانستان بخرج میدهند. ولی آنها تا به حال بسیار موفق نیستند. شما چه فکر میکنید، برای دستیابی بر صلح واقعی در افغانستان چه باید کرد؟ و آیا ممکن است اصولاً راجع به صلح با طالبان توافق نمود؟ روسیه در این پروسه چه نقش بازی کرده میتواند؟

— هر منازعه باید به صلح خاتمه یابد. به مثابه حکومت، ما اقدامات جسورانه برای دستیابی بر صلح، بشمول پیشنهاد بلاقید و شرط راجع به مذاکرات مستقیم صلح با طالبان، اتخاذ کرده ایم. مذاکرات مستقیم بین حکومت افغانستان و طالبان میتواند به سرآغاز خوب برای حصول موافقت نامه مبدل گردد.

روسیه میتواند طالبان و طرفدران آنها را به مذاکرات با حکومت افغانستان تشویق نماید. مذاکرات و شمول در پروسه صلح که حکومت افغانستان رهبری و کنترول نماید، بدیل ندارد.

— شخص شما و فعالیت های شما در این اواخر توجه کارشناسان، سیاستمداران و دیپلوماتان روسیه را بخود جلب نموده است. حمدالله محب یکی از سمبول های سیاستمداران نسل جدید افغان محسوب میشود. شما چه فکر میکنید که رسالت عمده شما و سیاستمداران نسل نو باید چه باشد؟

— نسل نو سیاستمداران افغانستان متوجه هدف و نتیجه اند. ما نیازمندی های مردم و منافع ملی ما را از منافع شخصی و گروپی بالاتر قرار میدهیم. نسل نو افغانان تحکیم پوتنسیال ثبات ما و انکشاف ما به مثابه ملت اولویت محسوب میکنند.

— پیشگویی شما در باره انتخابات آینده ریاست جمهوری در افغانستان؟

— طوریکه پلان میشد، ما انتخابات ریاست جمهوری را در سپتمبر سال 2019 برگزار میکنیم. آنچه که به مکلفیت های حکومت مربوط میگردد، پس ما برای اجرای آنها کاملاً آماده می باشیم.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала