امریکا از ترکیه خواست حفاری در ساحل قبرس را متوقف کند

© AP Photo / Pablo Martinez Monsivaisوزارت خارجه امریکا
وزارت خارجه امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایالات متحده امریکا طی بیانیه‌ای از ترکیه درخواست کرد تا کار های حفاری در آب های منطقه ساحلی قبرس واقع در مدیترانه را متوقف کند.

به گزارش اسپوتنیک، مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا، عملیات حفاری ترکیه در سواحل قبرس و اعزام کشتی حفاری از سوی انقره به ساحل این جزیره را نگران کننده و تحریک آمیز خواند.
در بیانیه وزارت خارجه امریکا گفته می شود که، این اقدام تحریک‌آمیز تنش‌ها در منطقه را افزایش می‎دهد. مقامات ترکیه را به توقف این عملیات فراخوانده و همه طرفین را به خویشتنداری و پرهیز از اقداماتی ترغیب می‌کنیم که به تشدید تنش‌های منطقه‎ای منجر خواهد شد.
در بیانیه همچنین تاکید شده که ه ایالات متحده معتقد است منابع نفتی و گازی جزیره قبرس مانند همه منابع این جزیره باید از طریق مصالحه ای جمعی و به صورت مساوی میان بخش ترک و یونان تقسیم شود.
ترکیه به تازگی دومین کشتی حفاری خود با نام «یاووز» را برای اکتشاف گاز در شرق دریای مدیترانه به نزدیکی ساحل جزیره قبرس اعزام کرده است.
این در حالی است که روز گذشته، قبرس به حضور دومین کشتی نیروی دریایی ترکیه در منطقه مورد مناقشه اعتراض کرده بود.
گفتنی است قبرس در سواحل جنوبی جزایر مورد مناقشه با ترکیه یک حوزه گازی کشف کرده و حق بهره برداری از آنها موجب بروز اختلافات اخیر شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала