ورشکست شدن امریکا بعد از دو ماه آغاز میشود

© Fotolia / Vichie81ورشکست شدن امریکا بعد از دو ماه آغاز میشود
ورشکست شدن امریکا بعد از دو ماه آغاز میشود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در روز دوشنبه در مرکز سیاست دو حزبی واشنگتن راجع به ریسک نهایت بلند ورشکست شدن در سپتمبر خبر دادند. ستیون منوچین وزیر مالیه راجع به این به سناتوران هشدار داد.

خبرگزاری ریا نووستی بررسی نموده که چگونه سیستم مالی امریکا بطور نهایی با بنبست مواجه شده و آیا امریکا چانس جلوگیری از شکست قروض دارد یا نه.

در مرکز سیاست دو حزبی واشنگتن معتقدند که مخارج بی حد از بودجه فدرالی در صورت تحرک نسبتاً پائین رشد عواید دولتی به سرعت به ورشکست شدن منجر میگردد.

در گزارش اخیر اداره بودجوی کانگرس گفته شده که کسر بودجه طی سه ربع اول سال مالی به 746 میلیارد دالر رسیده است. تا دسمبر بطور کل یک تریلیون انتظار میرود.

مخارج بودجوی طی مدت زمان گزارش دهی به اندازه 208 میلیارد به مقایسه شاخص های سال گذشته و عواید — فقط به اندازه 69 میلیارد افزایش یافته. یعنی خزانه امریکا سه بار سریعتر، نسبت به پرشدن خالی میگردد.

اکثریت متخصصین فکتور کلیدی کاهش عواید بودجه دولتی را سیاست غیردوراندیشانه مالیاتی رئیس جمهور ترامپ میدانند. قبلاً در دسمبر سال 2017 او قانون راجع به بزرگترین ریفورم مالیاتی در تاریخ کشور که او در جریان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود، امضا نمود.

از جمله، صحبت راجع به کاهش مالیات موسساتی از 35 تا 21 فیصد و همچنان مالیات بر وجوه از فعالیت خارجی کمپنی های امریکایی — از 35 تا هشت فیصد بر پول های غیرنقده و تا 5،15 فیصد برای پول نقده — مطرح می باشد که به کشور برگشته اند.

برعلاوه این، ترامپ مالیات بر عایدات را برای شخصیت های فزیکی تغییر داد و فهرست اتباع را کاهش داد که به دادن 40% از میراث به خزانه مکلف اند. در نتیجه عواید مالیاتی در سال روان مالی به اندازه 2-3% بجای 5-6% افزایش یافتند.

ریسک ورشکست شدن در نیمه اول سپتمبر نسبت آن افزایش می یابد که وزارت مالیه باید مبالغ عظیم به صاحبان اوراق بهادار امریکایی بپردازد. در خزانه پول برای این کار کفایت نمی کند.

حکومت میتوانست، مانند همیشه، عمل نماید: به بازار مقدار نوبتی تریژیریس (تعهدات وام) عرضه نماید و وجوه دریافت شده را جهت پرداخت ها استفاده کند. مشکل در اینست که قرض کلی در اوایل مارچ به حد 22 تریلیون دالر رسیده است. و طی چهار ماه اخیر نیم میلیارد دیگر بر آن افزوده شد.

اگر نمایندگان کانگرس امریکا تا سپتمبر سطح قرض دولتی را بالا نبرند، وزارت مالیه در بخش تعهدات موجود ورشکست اعلان میکنند که بطور حتمی به کاهش اعتبار کریدیتی کشور منجر خواهد گردید. در این صورت اسعار امریکایی در بازار شدیداً تضعیف خواهد شد و سرمایه گذاران از آن رهایی خواهند یافت. این کار ضربه نوبتی بر موقف اسعار ذخیروی جهانی وارد خواهد کرد.

یک مشکل دیگر اینست که عملاً ابتکار سیاسی راجع به بلندبردن حد مجاز قرض دولتی باید رئیس جمهور پیشکش نماید: شخصاً او باید نمایندگان کانگرس را به اتخاذ این اقدام متقاعد سازد.

مناسبات نهایت متشنج بین ترامپ و قانونگذارن این کار را بسیار دشوار می سازد. در ماه مارچ کانگرس قصد رئیس جمهور را در مورد وضع نمودن حالت فوق العاده در ایالات سرحدی ویتو کرد. چنین وضع از زمان تصویب «قانون راجع به حالات فوق العاده ملی» در سال 1976 وجود نداشت.

بعد از اجلاس G20 در اوساکای جاپان رئیس جمهور را عملاً به خیانت به امنیت ملی نسبت وعده لغوه تحریمات علیه کمپنی بزرگ IT چینایی Huawei متهم نمودند.

این همه بدان معنی است که چانس بالابردن سریع حد بالایی قرض دولتی نزدیک به صفر است و ورشکست شدن تخنیکی ایالات متحده امریکا در هفته های اول سپتمبر کاملاً واقعی به نظر میرسد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала