طرح - ITدانش اموزان از یاروسلاول به بیماران کمک میکنند

© Depositphotos.com / Vitaliy_sokolطرح - ITدانش اموزان از یاروسلاول به بیماران کمک میکنند
طرح - ITدانش اموزان از یاروسلاول به بیماران کمک میکنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نشریه Eurasianet (امریکا) در مطلب منتشره می نویسد، تکنالوژی طراحی شده در یاروسلاول به رهایی بیماران از دردهای فانتومی بعد از قطع اعضا و احیای وظایف حرکی دست بعد از سکته مغزی کمک میکند.

دردهای فانتومی

سه سال قبل دانش آموزان یاروسلاول محمد امین ایدیلوف و دانییل فیدولوف به فکر بکاربرد تکنالوژی واقعیت تکمیلی در طبابت افتادند. مفکوره استفاده از آن برای معالجه دردهای فانتومی، وقتیکه دست یا پای قطع شده درد میکند، بوجود آمد.

دوکتوران طی سالیان دراز این مشکل را توسط معالجه آینه یی معالجه میکردند — بجای دست قطع شده آینه با انعکاس دست سالم می مانند و مغز این تصویر انعکاسی را دست قطع شده تصور میکند. ولی، به گفته امین ایدیلوف، این کاستی دارد: یک دست کاپی دقیق دست دیگر نمی باشد و در کدام لحظه مغز میداند که آن را بازی میدهند و این میتود کار نمی دهد.

ایدیلوف و فیدولوف عقیده دارند که این کاستی را 3D-مودل دست قطع شده رفع نموده میتواند. کاپی کمپیوتری به اساس خاطرات بیمار و تصاویر ترتیب میشود و تمام جزئیات دست واقعی:، خال ها، داغ ها و نقش های خالکوبی شده را منعکس می سازد. از فیض تکنالوژی واقعیت تکمیلی بیمار این مودل را بجای عضو قطع شده می بیند و حرکات مختلف آن را، بطور مثال، فشردن و بازکردن مشت را انجام میدهد.

این پروژه را Phantom MD نامیدند و آزمایش آن را بالای بیماران با دردهای فانتومی آغاز کردند. مردم را مورد آزمایش قرار دادند که درد 8 درجه از 10 درجه احساس میکردند و آنهایی که دردهای مزمن داشتند. درد را در همه بیماران، حتی در مرد کهنسال که روحیه نهایت خصمانه داشت، رفع کردند.

ولی طراحان پروژه نمی توانستند کلینیک را پیدا کنند که برای پرداخت استفاده از چنین تکنالوژی در معالجه آماده بود. ایدیلوف میگوید، بازار بسیار بزرگ نمی باشد، با دردهای فانتومی در حدود 5،2 میلیون نفر در سال مواجه میگردند. حالا Phantom MD پروژه خالصاً اجتماعی است: کمپنی معالجه دردهای فانتومی را بطور رایگان پیشنهاد میکند.

احیای وطایف حرکی

در جریان کار بالای Phantom MD مفکوره پروژه دیگر — Cerebrum MD بوجود آمد که امکان احیای وظایف حرکی اطراف را بعد از سکته مغزی توسط واقعیت تکمیلی فارهم می سازد. برای معالجه به وسیله Cerebrum MD خول واقعیت تکمیلی، سمارتفون و نوت بوک ضروری می باشند.

در کمپنی چشم انداز Cerebrum MD را با گسترش سکته مغزی (در جهان در سال در حدود 19 میلیون حادثه سکته مغزی و در روسیه 5،0 میلیون حادثه) و پرابلم های توانبخشی مربوط می سازند: بطور مثال در روسیه فقط 10% بیماران به مرحله سوم توانبخشی دسترسی دارند.

کمپنی راه یابی به بازار خارجی پلان نمی کند، چون این کار وجوه قابل ملاحظه مطالبه میکند که ما نداریم. ایدیلوف عقیده دارد:« ما میخواهیم ابتدا زمینه مستحکم در روسیه داشته باشیم و فقط بعد از آن به غرب راه یافت. ما باید اعتبار خوب کسب کنیم، تعداد زیادی نتائیج بدست آوریم، آنگاه (انکشاف) در بازار غربی آسانتر خواهد بود».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала