افزایش 15 در صدی جمعیت افغانستان در پانزده سال گذشته

© Sputnik / Zuhal Sarhadافزایش جمعیت
افزایش جمعیت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت اقتصاد، اداره احصاییه مرکزی و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد نسبت به رشد سریع جمعیت هشدار دادند و گفتند که اگر وضعیت همینگونه ادامه یابد، شمار نفوس کشور تا سال 2050، دو برابر خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، اداره مرکزی احصائیه اعلام کرد که جمعیت تقریبی کشور در سال جاری خورشیدی به بیش از سی و دو میلیون نفر رسیده است که این رقم 46 درصد افزایش را نسبت به آمار تخمینی پانزده سال گذشته نشان می‌دهد.
بر اساس آمارهای اداره احصاییه مرکزی، جمعیت کشور در سال 2004 میلادی 21.6 میلیون نفر تخمین شده بود، اما در سال 2018 این آمار با ده میلیون افزایش به 31.6 میلیون نفر رسیده است.
جاوید رسولی رئیس اداره احصاییه مرکزی روز پنجشنبه 20 سرطان که به مناسبت "روز جهانی جمعیت" سخنرانی میکرد، گفت که رشد جمعیت اکنون حدود دو درصد است و اگر همین گونه رشد کند، تا سال 2050 میلادی، 62 میلیون جمعیت خواهیم داشت.
آقای رسولی همچنین افزود که حدود نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل میدهند و حدود 48 درصد جمعیت کشور زیر 15 سال سن دارند.  

تا سال 2100 جمعیت جهان به 10 میلیارد نفر می رسد، آیا زمین گنجایش آنرا دارد؟ - اسپوتنیک افغانستان
تا سال 2100 جمعیت جهان به 10 میلیارد نفر می رسد، آیا زمین گنجایش آنرا دارد؟

بر اساس آمارهای اداره احصاییه مرکزی، حدود هفتاد درصد از جمعیت کشور روستانشین و 24 درصد شهرنشین و حدود پنج درصد هم کوچی هستند.
میزان باروری هر زن در کشور5.3 کودک گزارش شده در حالیکه این میزان در چین 1.6 درترکمنستان 2.1، ایران 1.9، پاکستان 3 و تاجکستان 2.8 کودک است.
به نقل از گزارش اداره احصاییه، شمار اعضای هر خانواده در کشور حد اوسط 7 نفر تخمین شده که در مقایسه با کشورهای همسایه به مراتب بزرگتر است
وزارت اقتصاد نیز با نگرانی از رشد سریع جمعیت کشور میگوید که از سال 200 تا 2018 میلادی، میزان تولیدات ناخالص داخلی کشور رو به افزایش بوده، اما عاید سرانه پس از سال 2012 از 641 دالر به 520 دالر کاهش یافته است. یکی از دلایل عمدۀ کاهش در عاید سرانه را رشد نفوس کشور تشکیل میدهد.
روز جهانی نفوس، همه ساله در سراسر جهان تجلیل می شود. موضوع رشد و کمیت نفوس به عنوان یکی از اصلهای اساسی برای برنامه ریزیهای اقتصادی و اجتماعی در عصر کنونی به شمار می رود.
گفتنی است که جمعیت جهان در سال 1974 چهار میلیارد نفر بوده و این آمار در سال 2011 به 7 میلیارد افزایش یافته است. افغانستان هم از جمله کشورهایی به شمار میرود که رشد نفوس در آن چشمگیر دانسته شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала