سفیر پشین بریتانیا: ترامپ به‌دلیل خصومت با اوباما از برجام خارج شد

© AFP 2023 / Saul Loebسفیر پشین بریتانیا: ترامپ به‌دلیل خصومت با اوباما از برجام خارج شد
سفیر پشین بریتانیا: ترامپ به‌دلیل خصومت با اوباما از برجام خارج شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفیر بریتانیا در پیام‌های محرمانه خود به لندن گفته است که رئیس‌جمهور امریکا به دلایل شخصی با اوباما از توافق هسته‌ای ایران خارج شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه دیلی‌میل، یک هفته پس از افشای پیام‌های محرمانه کیم داراک سفیر مستعفی بریتانیا در واشنگتن درباره بی‌کفایتی و ناکارآمدی دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا، بامداد یکشنبه باز هم بخش دیگری از این مکاتبات با لندن منتشر شد.

این روزنامه در گزارش جدیدی از پیام‌های محرمانه داراک به دفتر نخست‌وزیر بریتانیا، نوشت که او در یکی از این مکاتبات به لندن تاکید کرده بود ترامپ فقط به دلیل خصومت شخصی که با باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین امریکا داشته، از توافق هسته‌ای ایران خارج شد.

افشای پیام‌های محرمانه سفیر بریتانیا در باره ترامپ - اسپوتنیک افغانستان
افشای پیام‌های محرمانه سفیر بریتانیا در باره ترامپ

این پیام سفیر بریتانیا در ماه می سال 2018 و ساعاتی پس از بازگشت بوریس جانسون وزیر خارجه وقت بریتانیا از سفری که برای حفظ توافق هسته‌ای به کاخ سفید داشت، به لندن ارسال شده بود.

داراک که پس از افشای مکاتبات محرمانه‌اش با لندن در هفته گذشته مجبور به استعفا شده بود، در این پیام به دفتر نخست‌وزیر بریتانیا تصریح می‌کند که ترامپ فقط برای عصبانی کردن اوباما و به دلایل شخصی برجام را پاره کرد و جانسون نیز در ملاقات با مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا نتوانست آنها را به باقی‌ماندن در توافق مجاب کند.

این افشای بخش دیگری از پیام‌های داراک به لندن در حالی صورت می‌گیرد که «اسکاتلندیارد» و پولیس بریتانیا به اصحاب رسانه هشدار داده بود که دیگر هیچ قسمتی از مکاتبات مذکور را منتشر نکنند و در غیر این‌صورت شامل مجازات قانونی می‌شوند.

در تاریخ 8 می، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه جامع برنامه هسته‌ای ایران (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت‌های هسته‌ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه امریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک‌طرفه می‌باشد.

به عقیده رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا، طرح جامع مشترک با ایران، با دور زدن تحریم‌ها امکان ساخت بمب هسته‌ای را برای تهران فراهم می‌کند. در عین حال وی به انعقاد توافق‌نامه جدیدی نیز اشاره نمود.

رهبران بریتانیا، آلمان و فرانسه، ترزا می، آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون خواهان اجرای برجام توسط طرف‌های توافق‌نامه شدند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران اعلام نمود که تهران همچنان به تعهدات خود در قالب برجام ادامه میدهد و به تعهدات خود عمل خواهد نمود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала