پمپئو: ظریف نباید در شهر نیویورک گشت و گذار کند

© AFP 2023 / Jim Watsonپمپئو: ظریف نباید در شهر نیویورک گشت و گذار کند
پمپئو: ظریف نباید در شهر نیویورک گشت و گذار کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر امور خارجه امریکا، می‌گوید به دلیل عدم حضور دیپلمات‌های امریکایی در تهران، حضور ظریف محدود به مقر سازمان ملل خواهد بود.

به گزارش اسپوتنیکبه نقل از ایران اینترنشنال، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا، می‌گوید با اعطای ویزا به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، برای سفر به نیویورک موافق کرده است اما به دلیل عدم حضور دیپلمات‌های آمریکایی در تهران، حضور ظریف محدود به مقر سازمان ملل خواهد بود.
پمپئو در مصاحبه تلفنی با روزنامه واشنگتن پست گفت ظریف و هیات همراه، صرفا مجازند که بین مقر سازمان ملل و دفتر نمایندگی ایران و محل اقامت نماینده ایران در سازمان ملل تردد کنند.
پمپئو گفت: «دیپلمات‌های امریکایی در تهران پرسه نمی‌زنند، پس ما هم دلیلی برای اینکه دیپلمات‌های ایرانی آزادانه در شهر نیویورک چرخ بزنند نمی‌بینیم.»
ظریف در راس هیات ایرانی روز یکشنبه ۲۳ تیرماه، برای شرکت در اجلاس وزارتی شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای بررسی توسعه پایدار در زمینه موضوع‌هایی چون جنگ، گرسنگی، برابری جنسیتی و تغییرات اقلیمی وارد نیویورک شد.
پمپئو گفت ظریف و هیات همراه صرفا در چارچوب «توافقنامه مقر سازمان ملل» ویزا دریافت کرده‌اند و عامل دیگری در این موضوع تاثیر نداشته است. در چارچوب این توافقنامه، دولت آمریکا در موارد ضروری موظف به صدور ویزا برای کلیه دیپلمات‌هایی است که جهت حضور در برنامه‌های سازمان ملل در نیویورک حضور می‌یابند.
دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، قبلا اعلام کرده بود قصد دارد ظریف را در فهرست افراد تحریمی قرار دهد. استیون منوچین، وزیر دارایی آمریکا، در تاریخ ۲۴ ماه جون گفته بود یک هفته بعد ظریف وارد فهرست تحریم خواهد شد.
روزنامه واشنگتن پست نوشت تحریم ظریف هرگونه تلاش برای از سرگیری مذاکرات با ایران را درباره توافق هسته‌ای برجام با مشکل مواجه می‌کند. آمریکا سال گذشته از این توافق خارج شد و پس از آن شدیدترین تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد.
ظریف در مدت حضور در نیویورک قرار است با اعضای اتاق‌های فکر و خبرنگاران دیدار داشته باشد اما به سبب محدودیت ایجاد شده، دیگران باید برای دیدار با او به دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل مراجعه کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала