شک بریتانیا بالای روسیه مبنی بر توقیف نفتکش‌ اش در ایران

© AFP 2023 / Nico Kempsشک بریتانیا بالای روسیه مبنی بر توقیف نفتکش‌ اش در ایران
شک بریتانیا بالای روسیه مبنی بر توقیف نفتکش‌ اش در ایران  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سرویس اطلاعات مخفی و ستاد ارتباطات دولت بریتانیا حدس می‌زنند که آیا روسیه در توقیف نفتکش‌ شان توسط ایران «دست» داشته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه Sunday Mirror با اشاره به یک منبع آگاه، سرویس اطلاعات مخفی و ستاد ارتباطات دولت بریتانیا در حال برسی نسخۀ است که آیا روسیه در توقیف نفتکش استنا ایمپرو بریتانیایی توسط ایران در تنگه هرمز دست داشته است.

به گفته این روزنامه سرویس های امنیتی این کشور در پی تفحص از این موضوع هستند که آیا احتمال تغییر و گمراه سازی سیگنال‌های جی‌پی‌اس  تانکر برای کشاندن آن به آب های ایران وجود داشته است یا خیر.

تحریم‌های ضدایرانی در واکنش به توقیف نفتکش بریتانیایی  - اسپوتنیک افغانستان
تحریم‌های ضدایرانی در واکنش به توقیف نفتکش بریتانیایی

به گفته این منبع «ورسیه دارای فناوری جاسوسی جی‌پی‌اس است و می‌تواند به این در این زمینه کمک کند».

پیش از این، دیلی‌تلگراف گزارش داد که جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، در واکنش به توقیف نفتکش بریتانیایی استنا ایمپرو، به دنبال طرحی برای اعمال تحریم‌های ضدایرانی است.

وزیر امور خارجه بریتانیا امروز یکشنبه از مجموعه اقدامات دیپلماتیک و اقتصادی رونمایی کند که می‌تواند شامل ضبط دارایی‌های ایران نیز باشد.

همچنان احتمال می‌رود که لندن به دنبال احیاء تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا باشد که در سال 2016 میلادی، به دنبال توافق هسته‌ای با ایران برچیده شدند.

گفتنی است در پی توقیف نفتکش بریتانیایی استنا ایمپرو، لندن از ایران به شورای امنیت شکایت کرده است.

روز شنبه یک نشست اضطراری اعضای کابینه برینانیا برگزار شد این نشست به تنش‌های خلیج فارش اختصاص داده شده بود. وزیران مدت طولانی را در مورد وضعیت اطراف تانکر توقیف شده توسط ایران پرداختند. همچنان یک جلسه مشابه ناوقت شب همان روز نیز برگزار شد.

جمعه شب گذشته، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بنا به درخواست سازمان بنادر و امور کشتیرانی استان هرمزگان، استنا ایمپرو را به دلیل حادثه‌آفرینی، خاموش کردن سیستم موقعیت‌یاب و دفع پسماند نفتی، توقیف کرد و این موضوع با واکنش مقامات بریتانیایی روبرو شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала