سفر هیئت امریکایی به پاکستان برای گفتگو در مورد صلح افغانستان

© AFP 2023 / MARK RALSTON سفر هیأتی امریکایی به پاکستان برای گفتگو در مورد صلح افغانستان
 سفر هیأتی  امریکایی به پاکستان برای گفتگو در مورد صلح افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
همزمان با آغاز هشتمین دور گفتگوهای صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان قرار است یک هیئت بلند پایه امریکایی به پاکستان سفر کند.

به گزارش اسپوتنیک، رسانه‌های امریکایی گزارش داده‌اند که یک هیئت بلند پایه امریکایی به زودی از اسلام آباد بازدید می‌کند. هرچند تا هنوز زمان دقیق سفر هیات امریکایی مشخص نشده؛ اما گفته می‌شود که این هیئت پیرامون موضوع صلح افغانستان با مقام‌های پاکستانی گفتگو خواهد کرد.

 این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان در دوحه سرگرم گفت‎‏و‎گو با طالبان است.

منابع آگاه از این گفت‌وگوها می‌گویند که در این دور، دربارۀ جدول زمانبندی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و نیز کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان گفت‌وگو می‌شود.

عمران خان عزم سفر به افغانستان را دارد - اسپوتنیک افغانستان
عمران خان عزم سفر به کابل را دارد

این منابع، می‌افزایند که امریکا با طالبان توافق کرده‌است تا شمار سربازانش و پایگاه‌هایش را در افغانستان کاهش دهد.

سهیل شاهین، سخن‌گوی هیئت گفت‌وگوکنندۀ طالبان در قطر نیز در تویترش نوشته‌است که احتمال دارد دوطرف به توافقی دربارۀ خروج نیروهای خارجی از افغانستان در زمانی‌که برای آن تعیین خواهد شد و نیز آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان دست یابند.

پیشتر زلمی خلیل‌زاد در دیدار با مقام‌های پاکستانی، تأکید کرده که صلح در افغانستان نیازمند تضمین‌های قابل اعتبار از سوی پاکستان و افغانستان می‌باشد که نباید خاک این کشورها برای تهدید یکدیگر شان استفاده شوند.

 با این وجود؛  از دیدگاه شماری از اعضای شورای ملی افغانستان، نقش پاکستان در اجرای توافقات صلح امریکا با طالبان بسیار مهم است؛ زیرا با موجودیت پناه‌گاه‌های امن تروریستی در خاک آن کشور عواقب توافق صلح امریکا با طالبان نیز با خطر مواجه خواهد شد.

در گذشته، افغانستان و پاکستان هر دو یکی دیگر را به پناه دادن به گروه‌های تروریستی متهم کرده و این گروه‌ها را مسوول ناامنی‌ها در کشورهایشان دانسته اند.

دولت افغانستان، بارها از امریکا خواسته است که به پاکستان در زمینه آنچه که حمایت از گروه‌های تروریستی می‌خواند فشار بیاورد.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала