مانور مشترک ضدتروریسم تاجیکستان و چین در نزدیکی مرز افغانستان

© Sputnik / Михаил Воскресенскийمانور مشترک ضدتروریسم تاجیکستان و چین در نزدیکی مرز افغانستان
مانور مشترک ضدتروریسم تاجیکستان و چین در نزدیکی مرز افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تاجیکستان و چین در منطقه اشکاشم در جنوب شرق تاجیکستان تمرینات مشترک ضدتروریسم را آغاز کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم به استناد از AKIpress، یگان ویژه‌ای از سربازان و افسران ارتش چین همراه با وسایل زرهی و جنگ افزارهای خود وارد منطقه اشکاشم در ایالت خودمختار بدخشان کوهستانی در جنوب شرقی تاجیکستان شدند.

عارف ناظمیان سخنگوی وزارت دفاع تاجیکستان اعلام کرد، که نمایندگان این وزارت خانه در پاسگاه مرزی کولما - کاراسو در مرز تاجیکستان و چین از سربازان و افسران چینی استقبال کردند.

نظامیان ارتش ملی آزادی چین - اسپوتنیک افغانستان
مانور نظامی تاجیکستان و چین در نزدیکی مرزهای افغانستان

این یگان ارتش چین در تمرینات مشترک ضدتروریسم با نیروهای تاجیکستانی که قرار است از تاریخ 8 الی 14 اگوست در منطقه اشکاشم در ایالت خودمختار بدخشان کوهستانی در نزدیکی مرز افغانستان برگزار شود شرکت خواهند کرد.

این رزمایش شامل یک گردان از سربازان و افسران نیروهای واکنش سریع وزارت دفاع تاجیکستان و یک گردان از ارتش چین است.

وزارت دفاع تاجیکستان اعلام کرد، که ارتش‌های تاجیکستان و چین در صورت تهدید تروریست هایی که از افغانستان و از طریق تاجیکستان به چین می روند، اقدامات مشترکی را انجام خواهند داد.

قرار است در این مانور نظامی، وسایل هوانوردی، زره پوش ها، توپخانه و جنگ افزارهای سبک مورد استفاده قرار بگیرد.

یادآوری می کنیم، که تمرینات نظامی مشابهی پیش از این در اکتوبر 2016 در ایالت خودمختار بدخشان کوهستانی از سوی دو کشور صورت گرفته بود. در رزمایش پیشین ارتش تاجیکستان و چین برای از بین بردن نفوذ احتمالی تروریست‌ها از افغانستان به تاجیکستان و چین همکاری و تمرین کردند.

رزمایش مشترک نظامیان تاجیکستان و چین در حالی برگزار می‌شود، که وضعیت ولایت بدخشان افغانستان هم‌مرز با تاجیکستان و چین، ناآرام به نظر می‌رسد. گروه طالبان چند منطقه را در این ولایت از سالهای پیش تاکنون در اختیار خود دارد.

یکی از اولویت‌های تعاملات پکن و دوشنبه مبارزه با جنبش اسلامی ترکستان شرقی که مسئولیت آماده سازی اقدامات تروریستی در قلمرو چین و خارج از آن را بر عهده دارد، می‌باشد. پکن با تقویت ارتش تاجیکستان به دنبال تامین امنیت خود در ولایت مختار سین کیانگ که زادگاه جنبش اسلامی ترکستان شرقی می باشد، است.  

تاجیکستان با چین در ولایت مختار کوهستان بدخشان حدود 500 کیلومتر مرز مشترک دارد. ولایت ناآرام مسلمان‌نشین شینجان و اویغور هم در این منطقه واقع است. چین از جدایی طلبان اویغورها نگران است و با تاجیکستان در باره پیشگیری از افراط گرایی، قاچاق مواد مخدِّر و جدایی‌طلبی توافقنامه امضا کرده است.

چین همچنین با هدف مقابله با بی ثباتی سیاسی-اجتماعی در منطقه سین کیانگ و نیز تغییرات اساسی در کشورهای آسیای میانه و روابط آنها با قدرت‌های خارجی در صدد تأسیس شبکه ای از پایگاه‌های نظامی خود در این منطقه طی پنج سال آینده است.

این کشور بزرگترین سرمایه گذار خارجی در تاجیکستان است و رشد توسعه اقتصادی پکن در منطقه با رشد نفوذ نظامی و امنیتی در مناطق استراتژیک همراه بوده است.

پایگاه نظامی چین در تاجیکستان حدود سال 2017 میلادی آغاز به کار کرد اما انتشار خبر تأسیس پایگاه چین در تاجیکستان، همراه با پایگاهی در جیبوتی و پایگاه دیگری در افغانستان، نشان از گسترش پروژه‌های نظامی فرا مرزی این کشور است. این پایگاه تقریباً در 10 کیلومتری مرز افغانستان و تاجیکستان و 30 کیلومتری مرز تاجیکستان و چین قرار دارد. این پایگاه در نزدیکی گذرگاه حیاتی واخان در افغانستان است که برای طرح راه ابریشم جدید یا طرح "یک کمربند- یک جاده" چین اهمیت راهبردی دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала