مشاجره ترامپ با رهبران G7 برسر روسیه

© REUTERS / Andrew Harnik/Poolرهبران G7
رهبران G7  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور ایالات متحده در نشست گروه G7 در بیاریتز فرانسه به خاطر اصرار زیاد در مورد بازگشت روسیه به این کلوب با رهبران این گروه به مشاجره پرداخت.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل ازGuardian در اولین روز نشست سران گروه هفت در فرانسه، ایده رئیس جمهور امریکا، دونالد ترامپ (موضوع بازگشت احتمالی روسیه) به قالب "گروه هشت" میان سران این مجمع به بحث گذاشته شده است.

خاطرنشان می شود که رهبران سایر کشورهای گروه G7 در نتیجه بحث و گفتگوی شدید از ایده رئیس جمهورامریکا حمایت نکردند. اما براساس گزارشات رسانه ها، رئیس جمهور ایالات متحده با استدلال سایر همکارانش موافق نیست.

کاخ کرملین مسکو - اسپوتنیک افغانستان
واکنش کرملین به دعوت احتمالی پوتین در نشست بعدی G7

 گفته می شود که شینزو آبه نخست وزیر جاپان، در این زمینه بی طرفی اختیار نمود، اما جوزپه كنته نخست وزیر ایتالیا با رئیس جمهورایالات متحده موافقت كرد. رهبران دیگر كشورهای شركت كننده در این اجلاس از جمله دونالد توسك رئیس شورای اروپا به شدت مخالف بازگشت روسیه در قالب گروه G8  می باشند.

  منابع دیپلماتیک خبر داده اند که پس از جروبحث ها در خصوص بازگشت روسیه به این گروه و اصرار رئیس جمهور ایالات متحده در این مورد، وضعیت در نشست رهبران گروه هفت "متشنج" شد.

به گفته این منابع، دونالد ترامپ اصرار داشت که ، روسیه باید در بحث  ها روی موضوعات ایران و کوریای شمالی باید در نشست سران این گروه حضور داشته باشد.

 چند روز پیش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا، موافقت خود را با پیشنهاد امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی‌اش مبنی بر دعوت روسیه به نشست سال 2020 گروه هفت، که در امریکا برگزار خواهد شد، اعلام کرده بود.

ترامپ هم‌چنین اظهار داشته بود که روسیه، باید به قالب نشست گروه هشت، مطابق گذشته بازگردد. در حالیکه برخی کشورها مانند چاپان از این طرح استقبال کرده‌اند، کشورهایی از قبیل کانادا نیز به شدت با این مخالف‌اند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، این هفته در اظهارات خود، هر گفت‌وگو با کشورهای گروه هفت را مفید دانسته بود.

قالب گروه هشت، از سال 1998 تا 2014 پا برجا بوده اما به دلیل اختلافات با روسیه بر سر رویداد ها در کریمه و اوکراین، اعضای این گروه به هفت کشور کاهش یافته است.مجمع گروه هفت، مسکو را به دخالت در امور داخلی اوکراین متهم کرده و روسیه را در نتیجه آن، مورد تحریم قرار داده است.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала