اردوغان: طی چند هفتۀ آینده عملیاتی خود را در سوریه اجرایی خواهیم کرد

© REUTERSاردوغان: طی چند هفتۀ آینده عملیاتی خود را در سوریه اجرایی خواهیم کرد
اردوغان: طی چند هفتۀ آینده عملیاتی خود را در سوریه اجرایی خواهیم کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید که اگر طی چند هفته آینده منطقه امن در سوریه تحت کنترول قرار نگیرد، برنامه عملیاتی مستقل خود را اجرایی خواهیم کرد.

به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنانی در مراسم فارغ التحصیلی افسران دانشکده جنگ دانشگاه دفاع ملی گفت که در صورت عدم توافق با امریکا در مورد منطقه امن در سوریه، ترکیه برنامه عملیاتی مستقل خود را در شرق فرات اجرایی خواهد کرد.

 اردوغان: به خاک دیگران چشم ندوخته‌ایم - اسپوتنیک افغانستان
اردوغان: به خاک دیگران چشم ندوخته‌ایم

پیش از این، انقره و واشنگتن به توافق رسیده بودند که یک مرکز کانونی برای عملیات مشترک و یک منطقه امنیتی برنامه‌ریزی شده در شمال سوریه در شرق فرات ایجاد کنند. دمشق به شدت با این توافق مخالف است، زیرا دولت سوریه می‌گوید که این توافق به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه حمله می‌کند و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.

آقای اردوغان، درباره ضرورت ایجاد منطقه امن در شرق فرات و شمال سوریه نیز اظهار داشت: «پناه بردن یک گروه تروریستی که آن را تار و مار کردیم به کشور متحد ترکیه و ادامه فعالیت‌های آن زیر سایه این حمایت‌ها به یک مسئله و مشکل تبدیل شده است. 

زمان و صبر زیادی برای ایجاد منطقه امن در شرق فرات و موازی با مرزهای ترکیه نداریم. ظلم و اذیت و آزار مردم در شرق فرات سوریه توسط گروه ترویستی (پ.ی.د/ی.پ.گ) به حدی رسیده که نمی‌توان آن را پنهان کرد.

دیگر کسی نمی‌تواند به بهانه داعش که پروژه آشکار و ساختگی دستان پنهان بود ما را فریب دهد. مسئله اصلی منطقه، نه گروه تروریستی داعش، بلکه جنگ برخی قدرت‌ها برای تقسیم منافع است. 

اگر ظرف 2-3 هفته آینده با حضور نیروهای ترکیه و طبق شرایطی که تعیین کرده‌ایم منطقه امن در شرق فرات ایجاد نشود، عواقب آن متوجه طرف‌ متقابل خواهد بود».

رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد قصد خروج از ناتو و پشت کردن به متحدین کشورمان در این سازمان را نداریم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала