مغز انسان توانایی درک بیش از 11 بُعد را دارد

© Photo / Pixabay/Geralt مغز انسان توانایی درک بیش از 11 بُعد را دارد
 مغز انسان توانایی درک بیش از 11 بُعد را دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان اعصاب در آخرین مطالعات شان روی مغز انسان به این نکته دست پیدا کرده اند که مغز انسان یک ساختار کاملاً هندسی است و انسان هم‌زمان 11 بُعد را درک می کند.

به گزارش اسپوتنیک، آخرین مدل شبیه سازی شده مغر انسان توسط تیم Blue Brain ، از محققان کشور سوئیس، ارائه شده است که بازسازی بسیار دقیقی توسط یک سوپر کامپیوتر صورت گرفته است.

این گروه با استفاده از توپولوژی جبری، شاخه ای از ریاضیات که به بررسی خواص اشیا و فضا بدون درنظر گرفتن تغییر شکل آن ها، تحقیقات خود را تکمیل کرده اند. آنها دریافته اند که دسته ای از نورون های عصبی به یک گروه متصل می شوند، و تعداد نورون ها در گروهی که به آن متصل شده اند، خود به عنوان یک شی هندسی تصور می شود.

سرپرست پروژه در سخنان خود به این نکته اشاره کرده است، ما دنیایی را پیدا کرده ایم که هیچ وقت آن را تصور نمی کردیم. سرپرست این پروژه هنری مارکرام از انجمن EPFL از سوئیس است.

میلیون‌ها شی هندسی که از اتصال نورون ها ایجاد می شود در ابعاد بزرگ و کوچک در مغز انسان وجود دارد، در برخی از مطالعات به عدد 7 بعد اشاره شده است ولی در برخی موارد دانشمندان توانسته اند به عددی بیش از 11 بعد نیز برسند.

تحقیقات جدید دانشمندان روی دلایل کودنی غیرطبیعی انسان‌ها - اسپوتنیک افغانستان
تحقیقات جدید دانشمندان روی دلایل کودنی غیرطبیعی انسان‌ها

مغز انسان به طور متوسط دارای 86 بیلیون نورون عصبی است، هر نورون یا رشته عصبی در مسیر خود ممکن است اتصالاتی با سایر رشته های عصبی داشته باشد، در واقع می توان ساختار نورون ها را به نوعی ساختار مخابراتی تشبیه کرد که این اتصالات در نهایت منجر به درک و آگاهی انسان می شود.

تیم Blue Brain در پروژه ساخت نمونه مغزی خود از بافت نئوکورتکس مغز نیز نمونه برداری کردند، نئوکورتکس بخشی از مغز پستانداران است که در واقع لایه بیرونی دو نیمکره مغزی است و عملکرد دستور های حرکتی، تصمیم گیری و خودآگاهی و زبان در این بخش پردازش می شود.

این تیم تحقیقاتی در اظهارات خود به این نکته اشاره کرده است که پس از مطالعات بر روی نمونه های آزمایشگاهی تعداد قابل ملاحظه ای دسته های عصبی و حفره های میان آن ها دیده شده است که تاکنون در هیچ مطالعه ای این موضوع بررسی نشده است. یکی از اعضا بر این باور است که استفاده از توپولوژی جبری به ما کمک کرد که بتوانیم از آن هم به عنوان تلسکوپ و هم به عنوان میکروسکوپ استفاده کنیم، با استفاده از آن می توانیم به اتصالات نورونی نزدیک شویم و فضاهای خالی میان آن را مشاهده کنیم.

این نظریه می تواند در تعیین ساختاری جدید در مغز بسیار مؤثر باشد. اگر مغز توانایی درک ابعاد متفاوت به صورت هم‌زمان را داشته باشد به راحتی می تواند از بسیاری از تکنولوژی ها استفاده نکند و خود به عنوان عامل اصلی آن تکنولوژی محسوب شود. البته این نظریه در حال حاضر در مراحل اولیه تائید شدن است و در صورت تائید شدن باید دید انسان می تواند از تمام ابعاد مغز خود به صورت هم‌زمان استفاده کند.

این تحقیقات تصویر جدیدی از ساختار مغزی و رشته های عصبی ارائه می دهد، به دلیل پیچیدگی این موضوع باید اجازه داد تا زمان بیشتری از این فرضیه بگذرد و منتظر تحقیقات تکمیلی دانشمندان بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала