عربستان باید آمادگی خروج از یمن را بگیرد

© AFP 2023 / Yasser Al-Zayyatقوای مسلح عربستان
قوای مسلح عربستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جنگ یمن بسیار سخت و پیچیده شده و ریاض برای نجات خود باید از منطقه خارج شود.

به گزارش اسپوتنیک، طالب الحسنی نویسنده یمنی طی مصاحبه با روزنامه الیوم، اظهار داشت که پس از سخن‌های متعدد درباره شکست عربستان و امارات در یمن، سخن از خروج نیروهای این کشورها از این جنگ بسیار بیشتر شده است.

طیاره بدون پیلوت - اسپوتنیک افغانستان
حملات انتحاری یمن به میدان های هوائی عربستان

وی در مقاله خود نوشته است: " فیلیپ گردن، مشاور باراک اوباما رئیس جمهور سابق امریکا در مسائل شرق میانه اواخر سال میلادی گذشته از عربستان و قوماندانی ائتلاف عربی خواست تا از جنگ یمن عقب نشینی کنند و همچنین از ریاض خواست  استراتیژی اسرائیل در مقابله با گروه‌های مقاومت را در پیش بگیرد، یعنی آسمان یمن به روی حملات گاه و بیگاه علیه مواضع ارتش و کمیته‌های مردمی یمن باز باشد و به حمایت تسلیحاتی ائتلاف ادامه دهد و بگذارد جنگ میان یمنی‌ها (ارتش و کمیته مردمی و انصارالله با نیرو‌های منصورهادی، رئیس جمهور مستعفی) تداوم یابد.

نویسنده یمنی این استراتیژی را حمایت از جنگ داخلی گسترده‌ای می‌داند که اول فشار‌ها علیه عربستان را کاهش می‌دهد و دوم جنبش انصارالله و همپیماناش را درگیر و در محاصره نبرد در داخل کشورشان قرار می‌دهد. این کار درست مثل بیرون پریدن از قایق قبل از غرق شدن در نزدیکی ساحل است.

اخطار حوثی های یمن به عربستان و امارات - اسپوتنیک افغانستان
اخطار حوثی های یمن به عربستان و امارات

امارات بخشی از این استراتیژی را با اعلام شبه رسمی خروج نیروهایش از یمن اجرا کرد، اما به صورت آشکار از شورای انتقالی و جدایی طلب جنوب یمن حمایت کرد و 10 اوگست بر شهر عدن که مقر نیرو‌های منصورهادی (مورد حمایت عربستان) بود مسلط شد. این کار عربستان را به بحران  کشاند، زیرا با آنچه که در ابتدا اعلام کرده بود یعنی بازگرداندن دولت منصورهادی در تعارض بود.

این نویسنده یمنی معتقد است مسئله‌ای که در میان این بحران خودنمایی می‌کند پناه بردن رسانه‌های سعودی به سخن گفتن و اعتراف کردن به این است که جنگ یمن بسیار سخت و پیچیده شده و بیش از پیش نیازمند خروج ریاض از آن است و در سه هفته گذشته دیگر نه تنها اثری از رجز خوانی سیاسی نیست بلکه تمرکز بر جنگ متقابل و درگیری همپیمانان و مشکلات پیچیده یمن است.

طالب الحسنی در پایان به گزارش‌هایی در روزنامه سعودی عکاظ اشاره می‌کند که نشان می‌دهد گفتمان سعودی دارد به سویی می‌رود که طرف‌های یمنی را که با ریاض همدست هستند مسئول شکست در جنگی معرفی کنند که بیش از 5 سال تداوم داشته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала