هشدار سازمان ملل و دولت های اسلامی از طرح الحاق کرانۀ باختری رود اردن به خاک اسرائیل

© REUTERS / Jonathan Ernst هشدار سازمان ملل و دولت های اسلامی از طرح الحاق کرانۀ باختری رود اردن به خاک اسرائیل
 هشدار سازمان ملل و دولت های اسلامی از طرح الحاق کرانۀ باختری رود اردن به خاک اسرائیل  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کشورهای اسلامی به سخنان اخیر بنیامین نتانیاهو مبنی بر الحاق بخشی از کرانۀ باختری رود اردن به خاک اسرائیل واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از یورو نیوز، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل نیز ضمن هشدار به اسرائیل دربارۀ این طرح اعلام کرد: «موضع دبیرکل همیشه واضح بوده است؛ اقدامات یکجانبه به روند صلح کمک نمی‌کند».

او افزود: «تصمیم‌های اسرائیل برای تحمیل قوانین، حوزه قضایی و مدیریت خود بر سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری، هیچ اثر حقوقی بین‌المللی ندارد و تنها ویران کنندۀ پتانسیل‌های احیای مذاکرات برای رسیدن به صلح و عملی کردن راه حل دو دولت است.»

پیش از این بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه در جریان یک سخنرانی انتخاباتی که از تلویزیون این کشور پخش شد، وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات عمومی سه‌شنبۀ آینده ۱۷ سپتامبر، حاکمیت اسرائیل را تا درۀ اردن و شمال دریای مرده (بحرالمیت) گسترش دهد.

طرح این وعده‌ها واکنش تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین دولتهای اردن، ترکیه و عربستان سعودی را در پی داشت.

اتحادیه عرب نیز این سیاست را «تهاجم» و یک «پیشروی خطرناک» توصیف کرد و در بیانیه‌ای اعلام داشت که طرح آقای نتانیاهو نقض قوانین بین‌الملل و ویران کنندۀ پایه‌های صلح در خاورمیانه است.

اسرائیل از سال ۱۹۶۷ میلادی کرانۀ باختری را به اشغال خود درآورده اما از الحاق این مناطق به خاک خود سخنی نگفته بود، اما فلسطینی‌ها معتقدند تمام این منطقه بخشی از کشور مستقل آنها در آینده خواهد بود.

آقای نتانیاهو پیش از این نیز بارها تاکید داشته است که اسرائیل به دلایل امنیتی باید همواره حضور نظامی خود را در دره اردن حفظ کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала