مغز درخواب خاطرات غیرضروری را پاک می‌کند

© Fotolia / 2mmediaخواب های مان چه حکایت میکنند
خواب های مان چه حکایت میکنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محققان جاپانی می‌گویند مغز انسان هنگام خواب حذف کردن خاطرات بی اهمیت و غیرضروری را آغاز می کند و در طول خواب نیز مغز انسان فعالانه کار می کند و مانع ذخیره سازی خواب ها می شود.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از مجله علمی Science محققان جاپانی نورون‌هایی را در قسمت هیپوتالاموس مغز کشف کرده‌اند که با حرکت سریع چشم در هنگام خواب و از بین بردن خاطرات غیرضروری مرتبط است. این بخشی از مغز است که چندین کارکرد دارد و مهم‌ترین آنها اتصال سیستم عصبی ما به سیستم غدد درون ریز است.

تیمی از دانشمندان هنگام آزمایش روی موش ها به کار هیپوتالاموس و نقش زنجیره خاص از نورون‌ها به نام "هورمون تمرکز ملانین"(MCH) را در موش‌های در حال خواب بررسی کردند. این سلول ها مسئول اشتها است و در تنظیم مرحله خواب نقش دارد.

 توماس کالیفورد یک تن از دانشمندان تیم شرکت کننده  در این مطالعه ابراز داشت که،نورون‌های MCH منحصراً در هیپوتالاموس یافت می‌شوند و اعتقاد بر این است که در تنظیم خواب و بیداری نقش دارند.

 مغز انسان توانایی درک بیش از 11 بُعد را دارد - اسپوتنیک افغانستان
مغز انسان توانایی درک بیش از 11 بُعد را دارد

این تیم برای مشاهده نقش نورون‌های MCH در تنظیم حافظه در موش‌ها از ترکیبی از تکنیک‌های شیمیایی و اپتوژنتیک استفاده کردند و در کمال تعجب کالیفورد و همکارانش دریافتند که مهار نورون‌ها باعث افزایش حافظه در جوندگان می‌شود ، در حالی که نورون‌های MCH باعث اختلال در حافظه(به معنی پاک کردن خاطرات غیر ضروری و خواب) می‌شوند.

بنابراین نتایج نشان می‌دهد که مسیر عصبی خواب موسوم به "REM" نقش مهمی در فراموشی فعال ما دارد.

محققان به آینده‌ای نگاه می‌کنند که در آن می‌توان از مسیرهای MCH به عنوان هدفی برای تنظیم حافظه استفاده کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала