جایزه نوبل شیمی به خاطر ساخت باتری های لیتیوم یونی

© AP Photo / Fernando Vergara جایزه نوبل شیمی به خاطر ساخت باتری های لیتیوم یونی دریافت کرد
 جایزه نوبل شیمی به خاطر ساخت باتری های لیتیوم یونی دریافت کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جایزه نوبل شیمی سال 2019 را سه دانشمند این رشته به خاطر ساخت باتری های لیتیوم یونی دریافت می کنند.

به گزارش اسپوتنیک، جایزه نوبل 2019 در رشته شیمی به طور مشترک به جان بی گودیناف، ام. استنلی ویتینگهام و آکیرا یوشینو اهدا شد.

به گزارش ایسنا؛ "گوران هانسون" دبیر کل آکادمی نوبل نام جان بی گودیناف، ام. استنلی ویتینگهام و آکیرا یوشینو را به عنوان برندگان جایزه نوبل شیمی سال 2019 به خاطر توسعه باتری‌های لیتیوم-یونی معرفی کرد.

"آکیرا یوشینو"(Akira Yoshino) برنده ژاپنی جایزه نوبل شیمی امسال موفق شد لیتیوم خالص را از باتری حذف کند، در عوض آن را کاملاً بر اساس یون‌های لیتیوم ایجاد کند که از لیتیوم خالص ایمن‌تر است. این کار باعث شد باتری در عمل کارایی بیشتری داشته باشد.

"جان.بی گودایناف"(John B. Goodenough) نیز به توسعه باتری‌های لیتیوم یونی کمک بسیاری کرده‌ است. جان بی. گودایناف دانشمند زمینه فیزیک حالت جامد اهل ایالات متحده آمریکا است که پتانسیل باتری‌های لیتیومی را دو برابر کرده است و شرایط مناسبی را برای توسعه باتری‌های بسیار قدرتمندتر و کاربردی‌تر مهیا کند.

او در حال حاضر استاد مهندسی مکانیک و علم مواد در دانشگاه تگزاس در آستین است. در سال 2014، او جایزه "چارلز استارک دراپر"(Charles Stark Draper Prize) را برای کمک به توسعه باتری لیتیم-یون دریافت کرد. وی همچنین برنده جوایز دیگری همچون جوایز "همکار انجمن سلطنتی"(FRS) و "مدال ملی علوم"(National Medal of Science) شده‌ است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала