عملیات ترکیه برای حفاظت از تمامیت ارضی و سیاسی سوریه است

© AFP 2023 / Adem Altanعملیات ترکیه برای حفاظت از تمامیت ارضی و سیاسی سوریه است
عملیات ترکیه برای حفاظت از تمامیت ارضی و سیاسی سوریه است   - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اردوغان: هدف عملیات چشمه صلح حفاظت از تمامیت ارضی و سیاسی سوریه است. هم اکنون یک چهارم این کشور در اشغال گروه های تروریستی قرار دارد. در عملیات چشمه صلح به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم به غیرنظامیان آسیبی وارد شود.

اسپوتنیک به نقل از اناتولی، رئیس جمهور ترکیه در نشست اعضای حزب عدالت و توسعه در انقره درباره عملیات چشمه صلح با بیان اینکه از زمان آغاز عملیات چشمه صلح تاکنون 109 تروریست به هلاکت رسیدند، گفت: صد سال به دنبال آن بودند که ترکیه را به حل مشکلات داخلی مشغول کنند و آن را انجام دادند.

رئیس جمهور اردوغان در ادامه تصریح کرد: ترکیه دیگر کشوری غرق شده در حل مشکلات داخلی‌اش نیست. برخی خواستند به وسیله گروه تروریستی داعش کشورمان را به خاک و خون بکشند.

حمایت قطر از عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه - اسپوتنیک افغانستان
حمایت قطر از عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه

وی با تاکید بر اینکه ترکیه با روند آستانه مانع یک قتل عام بزرگ در ادلب شده است، اذعان داشت: ما دوستدار مردم سوریه هستیم. گروه‌های تروریستی داعش و ی.پ.گ را که به دنبال اشغال سوریه هستند نابود خواهیم کرد. ما مشکلی با برادران کرد‌مان نداریم. ما این عملیات را برای نجات آن ها از ظلم آغاز کردیم.

اردوغان تاکید کرد: همه از این موضوع مطمئن باشند که ترکیه پس از کنترل این منطقه، اجازه ظهور مجدد تروریست‌های داعش را نخواهد داد. این اظمینان را به همه دنیا می‌دهیم.رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: ترکیه هیچ وقت از گروه‌های تروریستی در سوریه استفاده نکرده، برعکس به مبارزه با آنان پرداخته است. با عملیات چشمه صلح، برگ زرین دیگری به تاریخ پرافتخار خود خواهیم افزود.اردوغان افزود: در چارچوب مبارزه با داعش بیش از 77 هزار نفر از 151 کشور را ورود ممنوع اعلام کردیم. 7600 نفر که از 102 کشور وارد ترکیه شده بودند از کشور اخراج شدند. 851 نفر هم اکنون در مراکز ارجاع اتباع خارجه به سر می برند.

حمله کردهای سوریه به خاک ترکیه - اسپوتنیک افغانستان
حمله کردهای سوریه به خاک ترکیه

وی با تاکید بر حفاظت از تمامیت ارضی سوریه گفت: آغوش ما برای همه؛ چه عرب، چه کرد و چه از اقشار دیگر که همین الان صفوف پ.ی.د را ترک کنند و برای دفاع از خانه و کاشانه، روستا، شهر و ناموس خود اقدام کنند، باز است. ترکیه در راستای مبارزه با گروه تروریستی داعش 17 هزار نفر را که بسیاری از آنان تبعه خارجی بودند دستگیر کرده است.

اردوغان تاکید کرد: در عملیات چشمه صلح به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم به غیرنظامیان آسیبی وارد شود. در مدت کوتاهی آرامش و امنیت تمام منطقه از منبج تا مرز عراق را برقرار کرده و ابرهای سیه که از 8 سال پیش بر سر مردم سوریه سایه افکنده اند را کنار می زنیم. ترکیه چشم به اراضی، اموال و ملک کسی ندوخته است. ارتش ملی سوریه که به همراه ترکیه است نیز چنین نیتی ندارد.

وی با بیان اینکه امکان بازگشت همه پناهجویان به خانه‌هایشان را راهم خواهند کرد، گفت: آنهایی که از شجاعت کافی برای رویارویی با نظامیان ما برخوردار نیستند، با حمله به غیرنظامیان چهره واقعی خود را نشان می دهند. ابتدا به مناطق مسیحی نشین سوریه خمپاره انداخته و سپس با گفتن اینکه "ترکیه غیرنظامیان را بمباران می کند" سعی در تحریک مردم کردند. کسانی که بمب انداخته شمایید.

یوری اوشاکوف دستیار رئیس جمهور روسیه  - اسپوتنیک افغانستان
ترکیه باید به تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد

او در ادامه تصریح کرد: به تمام کشورهای عضو ناتو از جمله آمریکا خطاب می کنم؛ ما ترکیه و عضو ناتو هستیم. وقتی ترکیه به عنوان عضو ناتو مورد هدف قرار می گیرد، شما نمی توانید و حق ندارید، سکوت کنید. ما حتی خیلی پیشتر از زمان آغاز بحران سوریه در سال 2011 تلاش کردیم که مسائل و مشکلات این کشور را از طریق دیپلماتیک و با تضمین رعایت حقوق تمامی اقشار، حل کنیم.

اردوغان تاکید کرد: ما به هر جایی که رفتیم، صلح، امنیت و آرامش را با خود به ارمغان بردیم. هدف ما از این عملیات برون مرزی، جلوگیری از ایجاد کریدور تروریستی در مرزهای جنوبی کشورمان است. اگر عملیات ما را یک "اشغال" بنامید، کار ما آسان است؛ ما درها را باز کرده و 3.6 میلیون پناهجوی سوری را برای شما می فرستیم.

رئیس حزب عدالت و توسعه گفت: کسانی که چشم به روی تحولات سوریه بسته و تنها از ترکیه انتقاد می کنند را به عقل سلیم، اخلاق و وجدان فرا می خوانیم. ما در سوریه با برادران کرد خود مبارزه نمی کنیم، بلکه با گروه های تروریستی مبارزه می کنیم. نیروهای ترکیه تنها نیرویی هستند که به صورت مشروع در خاک سوریه حضور دارند.

وی با اشاره به میزبانی ترکیه از حدود 4 میلیون پناهجوی سوری اظهار داشت: اردوغان: هم اکنون پذیرای 300 هزار کرد که از کوبانی (عین العرب) به ترکیه آمده اند، هستیم. بیش از یک میلیون نفر به دست بشار اسد در سوریه به قتل رسیدند. این ها مردم خودش بود. ما دوستدار مردم سوریه هستیم. گروه‌های تروریستی داعش و ی.پ.گ را که به دنبال اشغال سوریه هستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала