نیروهای آمریکایی از سوریه و در نهایت از عراق نیز خارج می ‌شوند

© AFP 2023 / Delil Souleimanارتش امریکا
ارتش امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس پنتاگون، در واکنش به بیانیه ارتش عراق که تأکید کرده است هیچ توافقی برای ماندن نیروهای آمریکا در عراق وجود ندارد، اظهار داشت که نظامیان کشورش در نهایت از عراق نیز خارج خواهند شد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از تسنیم، فرماندهی عملیات مشترک عراق، روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: به نیروهای آمریکایی که از سوریه خارج شده‌ اند اجازه ورود به منطقه کردستان در شمال عراق داده شده است تا از آنجا هم به خارج عراق منتقل شوند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق افزود: برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها اظهاراتی را درباره عقب ‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه به ‌سمت عراق منتشر می ‌کنند. همه نیروهای آمریکایی که از سوریه عقب‌ نشینی کرده ‌اند اجازه ورود به منطقه کردستان عراق را دریافت کرده ‌اند تا سپس به خارج عراق منتقل شوند.

این بیانیه تأکید کرد: هیچ موافقتی برای ماندن این نیروها در داخل عراق وجود ندارد.

در مقابل، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا که در سفری از پیش اعلام ‌نشده در عربستان سعودی به ‌سر می ‌برد، روز گذشته اعلام  کرد که واشنگتن در نهایت نیروهای خود را که از سوریه عقب‌ نشینی کرده‌اند به ایالات متحده بازمی‌ گرد اند.

 آمریکا خاموشانه سربازان خود را از افغانستان خارج کرد - اسپوتنیک افغانستان
آمریکا خاموشانه سربازان خود را از افغانستان خارج کرد

اسپر طی اظهاراتی در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان، در نزدیکی ریاض، پایتخت عربستان گفت: «هدف واشنگتن نگه‌ داشتن نیروهای آمریکایی در عراق برای مدتی طولانی نیست. هدف، خارج کردن سربازان ‌مان و در نهایت بازگرداندن‌ شان به میهن است».

وی افزود، جزئیات درباره مدت زمانی، که نیروهای آمریکایی در عراق حضور خواهند داشت، مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است و روز چهارشنبه (1 عقرب) با همتای عراقی خود گفت ‌وگو خواهد کرد.

هنوز مشخص نشده است که آیا نیروهای آمریکایی، عراق را به‌ عنوان پایگاهی برای حملات زمینی در سوریه استفاده خواهند کرد یا برای حملات هوایی علیه داعش.

همزمان با پیشروی نیروهای ترکیه علیه شبه‌ نظامیان کُرد در شمال سوریه، خبرگزاری رویترز روز دوشنبه گزارش داد نظامیان آمریکایی از طریق گذرگاه مرزی «سحیله» در استان دهوک در منطقه کردستان عراق وارد خاک این کشور شدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала