حمایت امریکا و اتحادیه اروپا از روند تازۀ گفتگوهای صلح افغانستان

© AFP 2023 / Georges Gobet حمایت امریکا و اتحادیه اروپا از روند تازۀ گفتگوهای صلح افغانستان
 حمایت امریکا و اتحادیه اروپا از روند تازۀ گفتگوهای صلح افغانستان   - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماینده های امریکا و اتحادیه اروپا خواستار کاهش خشونت ها و آتش بس در جریان گفتگوهای بین الافغانی شده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، در نشستی که روز سه ‎شنبه (۳۰ میزان) در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شد، زلمی خلیل زاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، رولاند کوبیا، نماینده اتحادیه اروپا، نماینده گان کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، ناروی، بریتانیا و نمایندۀ سازمان ملل متحده برای افغانستان، دربارۀ روند صلح افغانستان، گفتگو کردند.

در یک اعلامیه مشترک آمده است: "صلح پایدار تنها از راه گفتگو های سیاسی می توانند برقرار شود، و به خاطر به دست آوردن این کار، نماینده گان امریکا و اتحادیه اروپا تعهد کردند که گفتگوها میان دولت افغانستان، طالبان، سیاسیون و فعالان جامعه مدنی را، حمایت میکنند."

مقام های امریکایی و اروپایی، رییس جمهور غنی و رییس اجراییه عبدالله عبدالله را فرا می خوانند که فوراً بر آماده گی برای مذاکرات میان افغانان، به شمول معرفی یک تیم مذاکره کننده فراگیر و ملی، تمرکز کنند.

آنان همچنان تمامی طرف ها را به کاهش خشونت ها تشویق می کنند و از حضور مردم در پای صندوق های رأی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، ستایش کردند.

نماینده اروپا در امور افغانستان: بعد از آمدن حکومت اسلامی کمک‌ها قطع خواهد شد - اسپوتنیک افغانستان
نماینده اروپا: بعد از ایجاد حکومت امارت اسلامی در افغانستان، کمک‌ها قطع می‌شوند

این نماینده گان همچنان خواستار کاهش خشونت ها و آتش بس در جریان گفتگوهای بین الافغانی شدند.

این نماینده گان نیز بر حمایت حقوق زنان، جوانان و اقلیت های کشور تأکید کرده اند و می افزاید که حقوق این گروها باید در میز مذاکرات تضمین شوند، و همچنان طالبان باید با گروهای "تروریستی" دیگر مانند داعش و القاعده قطع رابطه کنند تا افغانستان بار دیگر به پناه گاه امن "تروریستان" مبدل نشوند.

در این اعلامیه نشست های صلح باید بر ادامه دست آورد های نشست دوحه برگزار شود و به خواست های همه افغانان در این گفتگو، احترام گذاشته شود.

این نماینده گان اضافه کرده اند که نیروهای امنیتی افغان به حمایت بیشتر جامعۀ جهانی نیاز دارند و در نشست سال ۲۰۲۰ در مورد این کمک های جهانی، بحث و گفتگو خواهد شد.

از سوی دیگر، میرویس ناب، معین وزارت امور خارجه نیز در این دیدار حضور داشت و او به گونۀ جداگانه نیز با خلیل زاد دیدار کرده است.

به گفتۀ وزارت امور خارجه، آنان تلاش های مشترک را برای حمایت از یک روند صلح به رهبری و مالکیت افغان ها به بحث گرفتند و دربارۀ ایجاد اجماع منطقه یی و بین المللی در حمایت از روند صلح افغانستان، گفتگو کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала