ترامپ موجب غیبت رهبران "آسه آن" در اجلاس اخیر انجمن در بانکوک شد

© Sputnik / Mikhail Tsyganovترامپ موجب غیبت رهبران "آسه آن" در اجلاس اخیر انجمن در بانکوک شد
ترامپ موجب غیبت رهبران آسه آن در اجلاس اخیر انجمن در بانکوک شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس‌جمهور امریکا باعث شد تا رهبران هفت کشور، ازجمله ده کشور عضو انجمن ملل جنوب شرقی آسیا (آسه آن) در اجلاس این سازمان در بانکوک، شرکت نکنند.

به گزارش اسپوتنیک، سی و پنجمین نشست سران کشور های عضو انجمن آسه‌آن با موضوع پیشبرد مشارکت برای رشد پایدار بطور رسمی از روز یک‌شنبه(4 نوامبر) در بانکوک پایتخت تایلند آغاز به کار کرد.

 دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا که به دلیل سرگرم بودن به فعالیت های انتخاباتی و مخمصه استیضاح، در اجلاس جاری رهبران "آسه آن" (ASEAN) در بانکوک شرکت نکرد. او برای جبران این فرصت از دست رفته، رهبران این نهاد آسیایی را برای "نشستی ویژه" به امریکا دعوت کرد.

بر اساس گزارش،   رابرت اوبرین» (Robert O’Brien) مشاور امنیت ملی»  دونالد ترامپ به نمایندگی از وی در نشست بانکوک شرکت کرده و دعوتنامه رسمی رئیس جمهوری امریکا را در جمع رهبران آسه‌آن قرائت کرده است. همچنین به نمایندگی از امریکا در این اجلاس ویلبر راش، وزیر بازرگانی ترامپ حضور دارد.

از جمله سایر شرکت های عضو  در نشست آسه‌آن فقط  «لی که چیانگ»، « شینزوآبه» و «نارندا مودی» نخست وزیران چین، جاپان و هند حضور دارند.

به نمایندگی از  سایرکشورهای عضو آسه آن - سنگاپور ، مالزی ، اندونزی ، برونئی ، کامبوج ، میانمار و فیلیپین در نشست بانکوک،  وزیران امور خارجه کشور های نامبرده حضور داشتند.

براساس گزارش، غیبت ترامپ دراین نشست، فرصتی برای چین و دیگر قدرت‌های منطقه‌ای فراهم ساخته تا هرچه بیشتر به منافع خود بپردازند.

اجلاس سران اتحادیه جنوب شرق آسیا در حالی در بانکوک تایلند در حال برگزاری است که ترامپ رئیس جمهوری امریکا، برای دومین سال پیاپی در آن شرکت نکرد؛ موضوعی که سبب شده برخی دیپلمات‌های آسیایی و ناظران منطقه با توجه به کنار کشیدن وی از توافقنامه ترانس پاسفیک در سال 2017، در مورد بی‌مسئولیتی بیشتر امریکا در قبال تعهدات بین‌المللی هشدار دهند.

مالزی، اندونزی، سنگاپور، فیلیپین، برونئی، میانمار، کامبوج، لائوس، ویتنام و تایلند اعضای دهگانه آسه‌آن را تشکیل می‌دهند که از سال 1967 تشکیل شده و این کشورها در بیش از نیم قرن اخیر عمدتاً با ارزهای رایج بین‌المللی معاملات تجاری گسترده درون منطقه‌ای را انجام داده‌اند. جنوب شرق آسیا با جمعیتی افزون بر 650 میلیون نفر یکی از بازارهای مهم و بالقوه جهانی محسوب می شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала