درخواست جدید وزیر امور خارجه امریکا از ایران

© REUTERS / Leah Millisدرخواست جدید وزیر امور خارجه امریکا از ایران
درخواست جدید  وزیر امور خارجه امریکا از ایران - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر امور خارجه امریکا از ایران خواست كه حقوق و مصونیت بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای را با چالش مواجه نسازد.

به گزارش اسپوتنیک، رویترز به استناد از منابع دیپلماتیک ایران اعلام کرد که  ایران بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای مدت کوتاهی بازداشت کرده ،اسناد لازم برای سفرها را از او گرفته و این اسناد را مدتی ضبط کردند.

منابع رویترز گفتند این حادثه هفته گذشته  در شهر نطنز رخ داده است که یکی از تاسیسات هسته ای ایران در آنجا قرار دارد.

مقامات ایران اعلام کردند که «علت جلوگیری از ورود یکی از بازرسان آژانس به تأسیسات غنی‌سازی نطنز همراه داشتن "آثاری از نیترات انفجاری" بوده است».

توقف دو تعهد ایران در چارچوب برجام - اسپوتنیک افغانستان
توقف دو تعهد ایران در چارچوب برجام

وزیر امور خارجه امریکا در واکنش به این اقدام ایران در بیانیه ای اعلام کرد: "بازرسان آژانس انرژی هسته ای باید بتوانند مهمترین کار خود را آزادانه و بدون هیچگونه مزاحمت از سوی ایران انجام دهند ... ما از ایران می خواهیم که بلافاصله تمام موانع را از سر راه ه بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی برطرف نموده و اختیارات و مصونیت هایی را که آنها برخوردار است برای شان ارائه دهد."

وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا این رویداد را یک "اقدامی وحشیانه وغیرمجاز" خواند که برای ترساندن صورت گرفته است.

گفتنیست که وزیر امور خارجه امریکا  در واکنش به تحولات هسته‌ای اخیر از جمله اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران  نیز ،خواستار افزایش فشار بر ایران شد و اعلام کرد که برنامه هسته‌ای ایران "برجام" یک گام دورغین و تقلب آمیز است.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از امریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا سال گذشته به صورت یکجانبه از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای امریکا رقم بخورد.

ایران نیز در نخستین سالگرد خروج یکجانبه امریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد در پاسخ به بازگشت تحریم‌های امریکا و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهد خود را به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала