ترکیه: هیچکدام از طرف‌های خارجی حق استفاده از ثروت‌های سوریه را ندارند

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiy /  مراجعه به بانک تصاویر ترکیه: هیچکدام از طرف‌های خارجی حق استفاده از ثروت‌های سوریه را ندارند
ترکیه: هیچکدام از طرف‌های خارجی حق استفاده از ثروت‌های سوریه را ندارند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر خارجه ترکیه نسبت به گفته‌های سخنگوی وزارت دفاع امریکا مبنی بر این که گویا نفت سوریه توسط نیروهای دموکراتیک سوریه استخراج و سود آن را این نیروها دریافت می‌کنند واکنش نشان داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامۀ حُریت، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، به گفته‌های جاناتان هافمن، سخنگوی وزارت دفاع امریکا در مورد این که درآمد حاصل از نفت سوریه به جیب کُردهای سوریه می‌رود اعتراض کرد.

پیش از این، آقای هافمن، روز پنجشنبه (7، نوامبر) در جمع خبرنگاران گفت که درآمد [نفت] به جیب امریکا نمی‌رود، بلکه به نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) می‌رسد.

امریکا: نفت سوریه در مناطق تحت کنترول ما توسط مقامات محلی استخراج می‌شود  - اسپوتنیک افغانستان
امریکا: نفت سوریه در مناطق تحت کنترول ما توسط مقامات محلی استخراج می‌شود

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه پس از دیدار با هادی سلیمان‌پور، دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی در مصاحبه خبرنگاران گفت: امریکا آشکارا اعتراف می‌کند که برای نفت در دیرالزور سوریه می‌ماند و از درآمد آن نیز برای حمایت از گروه تروریستی پ.ک.ک/ی.پ.گ استفاده می‌کند.

چاووش‌اوغلو با اشاره به اینکه هیچکدام از طرف‌های خارجی حق استفاده از ثروت‌های سوریه را ندارند.

 وزیر امور خارجه ترکیه گفت: «پیش از این گروه تروریستی داعش به قاچاق نفت در سوریه می‌پرداخت و اکنون نیز تروریست‌های پ.ک.ک/ی.پ.گ این کاز را انجام می‌دهند. ترکیه چشمداشتی به خاک سوریه ندارد و عملیات چشمه صلح را تنها برای پاکسازی تروریست ها انجام داد. آمریکا از هزاران کیلومتر دورتر آمده و درصدد تسلط بر منابع نفت سوریه است».

حدود 90 درصد نفت سوریه در ساحل شرقی رودخانه فرات استخراج می‌شود. این نفت پیشتر منبع اصلی در آمد برای داعش* بود و اکنون بیشتر آن تحت کنترول گروه های دموکراتیک کُرد سوریه (قسد) قرار دارد.

پیشتر روزنامه اسوشیتد پرس، به نقل از مقام‌هایی که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، گسترش ماموریت های نظامی، جهت حفاظت از میدان های نفتی سوریه را تأیید نموده است. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که ترامپ اخیراً جلسه‌ای با مسوولان نظامی امریکا برگزار کرد.

پیش ازاین نیز رئیس‌جمهور ترامپ در صحبت با خبرنگاران در کاخ سفید ضمن تاکید بر تمایل‌ اش به بازگشت سربازان امریکایی از سوریه به خاک کشورش گفته بود که من نفت را دوست دارم، ما باید از نفت حفاظت کنیم و افزود: باید مرزهای ترکیه و سوریه را کسانی غیر از سربازان امریکایی تحت کنترول بگیرند، ما چاه‌های نفت را امن کردیم، من نفت را دوست دارم، ما با کُردها همکاری می‌کنیم.

*گروه تروریستی ممنوع در روسیه

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала