عفو بین‌الملل: مدل‌های تجاری گوگل و فیس‌بوک حقوق بشر را تهدید می‌کنند

© REUTERS / Dado Ruvicعفو بین‌الملل: مدل‌های تجاری گوگل و فیس‌بوک حقوق بشر را تهدید می‌کنند
عفو بین‌الملل: مدل‌های تجاری گوگل و فیس‌بوک حقوق بشر را تهدید می‌کنند  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مطابق گزارش این نهاد حقوق بشری، مدل‌های تجاری گوگل و فیس‌بوک حقوق بشر را تهدید می‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک، در تازه‌ترین گزارش عفو بین‌الملل آمده است که گوگل و فیس‌بوک به اتصال جهان و ارائه خدمات ضروری به میلیارد‌ها کاربر کمک کرده اند، اما با هزینه‌های سیستمی روبرو استند.

در گزارش این نهاد حقوق بشری آمده است: مدل‌های تجاری شرکت‌ها براساس نظارت بر اقدامات کاربران، مردم را وادار به یک معامله فاوست می‌کنند، براساس آن، آنها می‌توانند از حقوق بشر خود به صورت آنلاین استفاده کنند و فقط با پیروی از سیستم مبتنی بر نقض حقوق بشر.

فیس‌بوک اطلاعات شخصی کاربران اش را می فروشد - اسپوتنیک افغانستان
فیس‌بوک اطلاعات شخصی کاربران‌ اش را می فروشد

این نهاد حقوق بشری می‌گوید که ما در باره «تهاجم بی‌سابقه» در حقق فضایی شخصی صحبت می‌کنیم.

همچنان در گزارش آمده است که یک سری اثرات غیرمستقیم است که تعدادی از حقوق دیگر را نیز در معرض خطر جدی قرار می‌دهند از جمله آزادی بیان تا آزادی فکر و آزادی از تبعیض.

این سازمان می‌گوید: تخریب تدریجی حریم شخصی در دستان گوگل و فیس‌بوک نتیجه مستقیم این واقعیت است که شرکت‌ها به یک جایگاه برجسته در بازار دست یافته اند و کنترول بر فضای عمومی جهانی را برقرار کرده اند.

گزارش می‌افزاید: بعد از این که شرکت‌ها داده‌های کاربر را جمع‌آوری می‌کنند، آنها از داده‌های جمع‌آوری شده، برای تجزیه و تحلیل مردم، از جمله پیش‌بینی علایق، ویژگی‌ها و رفتار کاربرها استفاده می‌کنند.

این سازمان همچنان تاکید می‌کند که این دو شرکت به دنبال اطلاعات گسترده‌ای راجع به آنچه که ما به کجا می‌رویم، با چه کسی ارتباط برقرار می‌کنیم، چه می‌گوییم و چه می‌خوانیم استند.

 نقض حریم خصوصی « که در قلب گوگل و فیس‌بوک قرار دارد» سابقه طولانی رسوایی‌های این شرکت‌ها را نشان می‌دهد، با وجود اطمینان از پایبندی آنها به سیاست حفظ حریم خصوصی به سختی نمی‌تواند متوجه این تخلفات بی شماری شد که بخش از عملکرد تجارت آنها شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала