افشای اسناد محرم از اردوگاه های مسلمانان در چین

© AFP 2023 / Johannes Eisele افشای اسناد محرم از اردوگاه های مسلمانان در چین
افشای اسناد محرم از اردوگاه های مسلمانان در چین  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کنسرسیوم بین المللی تحقیقات روزنامه نگاری (ICIJ) اسناد محرم جدید مقامات چینی در مورد کار به اصطلاح "مراکز آموزش مجدد" برای اقلیت های مسلمان در منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور را منتشر کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، از متن یاداشت های منتشر شده از سال 2017، که توسط معاون رئیس کمیته حزب محلی ، تأیید شده است، می توان تصور نمود که اردوگاه های مسلمانان که در میان آنها بیشتر اویغورها هستند، چگونه فعالیت می‌کند .

در این اسناد به ویژه، توجه زیادی به جلوگیری از فرار و حفظ رازداری اردوگاهها شده است. روشهای تلقین اجباری و روشهای کنترل شیوع بیماری نیز توصیف شده است.

این اسناد دولتی چین نشان می‌دهد که سیاست پکن «بازداشت عمومی» مسلمانان این کشور است و یک مقام ارشد دستور داده است: هر کسی را که باید جمع‌آوری شوند، جمع کنند.

در این اسناد امکان ملاقات بازداشت شدگان با بستگان و تنظیم دقیق امور روزمره به طور جداگانه، توضیح داده شده است. خاطرنشان می شود که بازداشت شدگان باید حداقل یک سال در اردوگاه بمانند .اسناد همچنین حاوی شرح سیستم امتیازگیری در این مراکز است – و این امر به رفتار مسلمانان بستگی دارد.

علاوه بر این ، متن جلسات اطلاعاتی  نیزبه دست روزنامه نگاران رسیده است  که از روی آن می‌توان مشخص کرد  چگونه پلیس چین از هوش مصنوعی برای کنترل ساکنان اردوگاه مسلمانان در سین کیانگ این کشور استفاده می کند.

بر اساس این اسناد، تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد احتمالا  در یک هفته در سال 2017 بیش از 15 هزار اویغوری برای کار اجباری به مراکز نامبرده ارسال شده اند.

گفتنیست که نیویورک ‌تایمز در تاریخ 16 نوامبر جاری با استناد به اسنادی که از «یک منبع داخلی دولت چین درز کرده» گزارشی 400 صفحه‌ای منتشر کرد که تصویری از سیاست این کشور در قبال اویغورهای ترک مسلمان به دست می‌دهد.

در این اسناد به دستور سال 2014 رئیس ‌جمهور چین اشاره شده  که گفته است «هیچ اغماضی برای سرکوب تروریسم و جدایی‌طلبی نباید در نظر گرفته شود.

بر اساس برآورد ها، دولت چین تاکنون دو میلیون اویغور مسلمان به همراه برخی دیگر از اقلیت‌ها را بدون طی شدن روند قانونی لازم، بازداشت کرده و سعی در «ریشه‎‌کن» کردن زبان و فرهنگ آنها دارد.

فعالان حقوق بشر، پیشتر، این اقدامات را «نسل کشی فرهنگی» خوانده و گفته‌اند چین زبان خاص اویغور، اعتقادات این اقلیت و راه کشور های عضو سازمان ملل از جمله امریکا رفتار دولت چین با مسلمانان اویغور و بازداشت گسترده آنها را مورد انتقاد قرار دادند.

دولت چین، اما، می‌گوید شرکت در «مراکز آموزشی» در ایالت سین کیانگ داوطلبانه و سیاست‌های دولت در منطقه به دنبال یک رشته حملات تروریستی جدایی طلبان، لازم است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала