دیدار خلیفه حفتر با مقامات امریکایی در لیبی

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر دیدار خلیفه حفتر با مقامات امریکایی در لیبی
دیدار خلیفه حفتر با مقامات امریکایی در لیبی   - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت خارجه امریکا از دیدار و رایزنی نمایندگان ارشد این کشور با جنرال خلیفه حفتر فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از ویترز، وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: خلیفه حفتر، فرمانده ارتش "ملی" لیبی و هیئت آمریکایی درباره اقدامات لازم برای توقف جنگ و تحقق حل سیاسی برای پایان نزاع لیبی بحث و گفتگو کردند.

در این نشست ویکتوریا کوتس، معاون مشاور امنیت ملی امریکا حضور داشت.

در بیانیه وزارت امور خارجه امریکا آمده است: «مقام‌های (امریکایی) بر حمایت کامل ایالات متحده از حاکمیت و تمامیت ارضی لیبی و نگرانی جدی (آمریکا) درباره سوءاستفاده روسیه از درگیری در لیبی تاکید کردند».

بنا بر اعلام وزارت خارجه امریکا، این دیدار بعد از رایزنی‌های اخیر هیات امریکایی با مقام‌های لیبیایی مستقر در طرابلس انجام شده و هدف از این رایزنی‌ها ایجاد یک زمینه مشترک برای دستیابی به پیشرفت بین طرف‌های درگیر در لیبی برای حرکت به سمت یک آتش‌بس بوده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «ایالات متحده از طرف‌ها (درگیر در لیبی) می‌خواهد برای ایجاد یک آینده امن و توام با رفاه برای لیبی، از این فرصت استفاده کنند».

رهبران مصر و عربستان ترامپ را وادار به حمایت از مارشال حفتر کردند - اسپوتنیک افغانستان
رهبران مصر و عربستان ترامپ را وادار به حمایت از مارشال حفتر کردند

هیات امریکایی در دیدار با حفتر شامل افراد زیر بوده است: «ویکتوریا کوتس»، معاون مشاور امنیت ملی در امور «خاورمیانه و شمال آفریقا»، «ریچارد نورلند» سفیر امریکا در لیبی، «متیو زیس» دستیار ارشد امور بین‌الملل وزارت انرژی امریکا و دگروال «استیون دو میلیانو» قائم مقام مدیر امور استراتژی و برنامه‌ریزی فرماندهی مرکزی ارتش امریکا در آفریقا.

این دیدار در حالی انجام شده که ارتش امریکا  دوم ماه نوامبر اعلام کرد که یک فروند پهپاد خود را بر فراز شهر «طرابلس» پایتخت لیبی از دست داده است.

اعتراضات و نافرمانی‌های مدنی علیه حکومت لیبی و رهبر آن، معمر قذافی از 13 جنوری2011 میلادی، در کشور لیبی آغاز شد و 22 آگست2011 مخالفان توانستند وارد طرابلس شوند و در همان روز یکی از دو تلویزیون ملی کشور را تحت کنترل خود بگیرند و تعدادی از نزدیکان معمر قذافی را دستگیر کنند. ساعاتی بعد یکی از پسران قذافی در خیابان‌های طرابلس ظاهر شد و خبر دستگیری خود را تکذیب کرد. سرانجام معمر قذافی کشته شد. دولت انتقالی اعلام پایان جنگ کرد.

اکنون دو دولت رقیب در لیبی وجود دارد. یکی اعضای مجلسی که در انتخابات جون 2014 برگزیده شدند. آن‌ها نماد آینده دموکراتیک کشوری بوده و از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته می‌شوند اما کنترل هیچ‌یک از سه شهر کلیدی کشور را در دست ندارند. گروه دیگر، مجلس پیشین موسوم به کنگره ملی عمومی در طرابلس هنوز بر سر کار است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала